Ontslag bij ongewenste zwangerschap

J.M. Strijbis / 6 reacties

Vraag

Krijg je op een reformatorische school ontslag als docent als je ongewenst zwanger bent?

Antwoord

Nee, op een reformatorische school krijg je geen ontslag als je ongewenst zwanger bent.

J. M. Strijbis

6 reacties
balksplinter
@Vraagsteller: als 't goed is heeft de beantwoorder gelijk, maar het hangt er natuurlijk vanaf wat je met ongewenst zwanger zijn bedoeld. Als je ongewenst zwanger bedoeld in de zin van zwanger zijn buiten een huwelijk, dan mag ik overigens nog steeds aannemen dat het antwoord nee luidt.
Boanerges
@balksplinter: maakt helemaal niks uit. Een werkgever mag zich helemaal niet met je privéleven bemoeien.
Hobbes
@boeanerges in theorie heb je gelijk, de praktijk is helaas wel anders in de refohoek, vermoedelijk daarom de vraag (speculatie natuurlijk).
Meen me nog een ontslag te herinneren van docenten die zich hadden laten dopen, als ik me niet vergis. En dan was daar nog die zaak met de homodocent die werd ontslagen. (Bij de laatste werd door de wereldlijke rechter de school mi. terecht teruggefloten, maar dat terzijde) Dus kan me de vrees van vraagsteller helaas wel voorstellen want je wijkt af van de heersende norm op de school.
Boanerges
@Hobbes: ook refoscholen hebben zich gewoon aan de wet te houden. Een rechter zal gehakt maken van een ontslag op deze grond. Men heeft werkelijk geen poot om op te staan. Aansturen op een “onwerkbare situatie” wordt ook steeds lastiger. Je staat als werknemer gewoon in je recht.
Gouwenaar
Ware het niet dat de gang naar de "wereldlijke rechtbank" om het ontslag aan te vechten nogal moeilijk ligt in Refo-land.

Ik weet uit ervaring (helaas) dat een meisje wat aangifte doet in het kader van seksueel misbruik door een leraar op een refo-school met de nek wordt aangekeken binnen haar kerkelijke gemeente, omdat ze dit niet binnenshuis gehouden heeft.
De (veroordeelde) leraar echter krijgt alle steun en credits.

Zolang er op een dergelijke wijze omgegaan wordt met de burgerlijke rechtbank ben ik bang dat een dergelijk ontslag wel doorgezet zou kunnen worden.
Waarbij ik vanzelfsprekend hoop dat de refo-school uit de vraag zich aan de wet zal houden, en het niet zover komt.
sydneylover
Nou, de waarheid kon wel eens anders liggen..

Een nicht van mij beviel ruim 10 jaar geleden totaal onverwacht van een dochter. Echt zo'n Telegraaf verhaal dat je aanvankelijk niet gelooft, totdat het ineens in je familiekring voor je ogen gebeurt. Gelukkig kwam ze uit een stabiele omgeving en zijn ze inmiddels getrouwd en hebben alles op een rijtje.

Maar: het (reformatorische) bedrijf waar ze werkte besloot als extra 'penalty' om salaris en pensioenvoorziening van de een op de andere dag stop te zetten! Er kwam een advocaat aan te pas om de 'keurige' werkgever aan zijn verplichtingen te herinneren..