Altijd negatief over het uiterlijk van dochters

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben twee dochters van vijftien en achttien jaar oud. Mijn man is altijd erg negatief m.b.t het uiterlijk van onze dochters. Er gaat geen dag voorbij of hij zegt openlijk tegen hen dat ze ontzettend lelijk zijn, er niet leuk uitzien en met name tegen de oudste dat ze veel te dik is. En dat is beslist niet zo! Ze is groot en fors, maar zeker niet te dik.

Zelf vind ik het twee prachtige meiden, dat zeg ik ook vaak tegen ze. De opmerkingen van mijn man doen mij pijn, maar het is voor de meiden ook niet goed, toch? Ik ben van mening dat het goed voor ze is dat ook hun vader benadrukt, hoe mooi ze zijn. Hoe kan ik hier als moeder mee omgaan? Erover praten met mijn man gaat helaas niet. Hij is overtuigd van zijn gelijk.

Antwoord

Beste moeder (en vader),

Mevrouw, u hebt helemaal gelijk! Vaders moeten hun dochters bevestigen in hun vrouw-zijn. Mooi of niet mooi zijn kwalificaties. Ofwel: een kwestie van smaak. Daar kun je over van mening verschillen. Maar juist vaders zijn voor hun kinderen voorbeelden van hoe zij leren kijken naar mannen (in het algemeen) en ook naar onze Hemelse Vader! Afkeuring kan zóveel kwaad doen, zoveel kapot maken en het kan latere relaties zó beïnvloeden! Een meisje wil door vrienden, jongens, mannen -en speciaal door haar vader- mooi gevonden worden. Dat is een natuurlijk gegeven, waar vader niet negatief over hoeft te doen. Zeker niet, waar de dochters ongetwijfeld toch ook op hun vader lijken... in ieder geval ‘iets’ van hem hebben!

Dat de houding van uw echtgenoot ook ú pijn doet, snap ik heel goed. Blijft u vooral positief kijken, handelen en communiceren naar alle gezinsleden! Ook dat is van levensbelang voor de meisjes!

Als práten met uw man niet helpt, laat hem dit antwoord lezen. Of lees het voor!

Beste vader: u hébt mooie dochters. Alleen al omdat ze ongetwijfeld (deels) op u lijken. Ook uw dochters zijn door God geschapen. Precies zoals ze zijn. Als kinderen van hun moeder én van hun vader. Bezin uzelf op de rol die u hebt binnen uw gezin: u bént een voorbeeld, in allerlei opzichten! Opvoeden is -naast loslaten- ook bekrachtigen! Hun zelfbeeld wordt mede bepaald door de houding en de woorden van hun vader! Weest u zich daarvan bewust! Praat uw beide meisjes géén trauma aan, want dat gaat hun leven lang mee! Mooie, stevig-in-het-leven-staande vrouwen mogen uw dochters worden als ú hen dat leert. En u wéét toch dat belonen, het geven van complimenten, een positieve levenshouding, véél beter werken dan alle negativiteit die u nu op de meisjes los schijnt te laten?! Als u uw dochters niet van u wilt laten vervreemden of ze van u afstoten, bedenkt u zich dan nú. Vandaag. Verander uw levenshouding, verootmoedig u en biedt excuses aan. Overigens niet alleen aan de meisjes, maar zeker ook aan uw echtgenote, de moeder van uw dochters.

Misschien benadrukt u de zondige aard van ieder mens... maar die is hier niet in het geding. Het geschapen zijn ‘naar Gods beeld’ mag overeind blijven, ondanks zonden (waarvoor vergeving is in Christus!).  Alleen daarom al is ieder mens waardevol!

Beste mevrouw, laat nog eens horen of u met mijn reactie iets kunt, want uw verhaal laat mij niet zomaar los...

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

opvoedingvader
7 reacties
bootje
Sterkte! U man maakt veel kapot. Als er binnenkort jongens en/of oudere mannen u dochters gaan complimenteren zullen ze dit waarschijnlijk niet echt geloven of ze zijn zo gevleid dat ze zich even heel plat uitgedrukt ‘zo het bed in laten kletsen’ . Wat ik me afvraagt, is hij wel complimenteus naar andere dames of u? Sterkte!
mortlach
Ik ben het helemaal eens met mevr. Rots en Bootje: zo maakt uw man veel kapot, niet alleen bij de dochters, maar ook bij zijn vrouw. Het feit dat het hen pijn doet, zou op zich al genoeg moeten zijn om dit soort gedrag te staken.

Misschien is het goed eens expliciet te vragen wat de vader precies probeert te bereiken met zijn opmerkingen. En dan aan zijn verstand peuteren dat hij er waarschijnlijk precies het tegenovergestelde mee bewerkstelligt. Van dagelijkse rotopmerkingen is nog nooit iemand slank geworden.

En zoals Bootje al zegt zou ik ook zeer vrezen voor het moment dat er een man is die hen wél complimenteert.
CorsdeKort
Foei, wat slecht om zo over je kinderen te spreken. Sprak zijn vader of moeder ook zo tegen hem? En als dat zo was vond hij dat dan fijn? Wellicht zegt hij dit uit een soort van liefde (omdat hij niet wil dat ze te dik worden) maar die komt zo niet over. Hij moet bedenken dat zulke lelijkheid heel hard aan komt. Zijn dochters zullen dit nooit vergeten!

Vaders worden geacht een beeld van God te zijn. Zijn dochters krijgen zo ook geen goed Gods beeld. Thuis moet het goed en veilig zijn, op school e.d. is men al hard genoeg. De liefde kwetst niemand gevoel schrijft Paulus in 1 Kor. 13. De liefde hoopt alles, bedekt alles en verdraagt alles. Die zoekt zichzelf niet!

Beste vraagstelster: gooi als je gewicht in de schaal om hem dit gedrag uit zijn hoofd te praten. Wees een strijder en dring er op aan gelegen of ongelegen. Zulk een gedrag is onwenselijk en onchristelijk.
AHHK76
Lieve moeder,
Wat goed dat u deze vraag stelt en wat erg dat dit zo gebeurd.....
Weet u dat dit psychische mishandeling is, wat uw man doet?
Waarom doet uw man dit?
Hoe behandelt uw man u?
Ik zou u veel willen zeggen en vragen, maar weet weinig van u en ben geen hulpverlener. Graag wil ik aanraden hulp te zoeken bij een goede christelijke hulpverlener. U probeert uw dochters te beschermen maar u weet niet goed raad met de situatie. Dat is heel logisch en pijnlijk, maar niet goed om dit alleen te blijven doen! Ik wens u kracht, moed, wijsheid en sterkte toe!
Nochthans
Dit is echt erg.
Je kinderen zijn, wanneer je van ze houdt, altijd mooi.
Dat gaat niet om het uiterlijk maar wie ze zijn. Wat ben ik blij dat God niet zo denkt, dan zouden alleen mooie slanke en knappe mensen door Hem geliefd zijn.
Ik ben bang dat er iets anders achter zit, wellicht afgunst, dat hij de aandacht mis loopt die zijn dochters krijgen o.i.d. In dat geval wordt het erger wanneer je ,wat logisch, is je kinderen nog meer beschermd. Er is in ieder geval bij hem iets goed mis. Duidelijk is dat hij God nodig heeft en er achter mag komen en beseffen hoe geliefd hij bij God is, dan kan hij in Jezus Christus zien wie zijn dochters zijn. Ook wil God psychische hulp gebruiken en zou m.i. zeer welkom zijn.
Lieve moeder, waar een conflict is, is het altijd prioriteit om jezelf af te vragen in hoeverre je er zelf ook schuldig aan bent.
Strooi dit niet rond, dat wil God ook niet, Hij wil dat jullie het bij Hem brengen. God is de Waarheid en Hij weet wat nodig is. Volhard in gebed en zie uit naar wat Hij wil.

Wanneer je wil praten (ook samen), je reactie is altijd welkom via www.dagelijkslevenmetgod,nl

Veel zegen.
Jess
Mijn vader was ook zo vreselijk om zulke dingen te zeggen. Het waren zogenaamde grapjes. Nu ik dit lees, na meer dan 25 jaar, voel ik weer dezelfde haatgevoelens naar hem toe. Om hem te paaien liet ik me misbruiken door hem en ik hoop van harte dat uw dochters al niet in dezelfde positie zijn beland. Mijn angstige voorgevoel zegt van wel.
coby5
Lol toen ik 13 was zei m'n pa: je lijkt wel een opgestopte worst in die kleren. En ik had acne. Dat vond ie zo gruwelijk lelijk, hij kon het niet meer aanzien. Ik moest verplicht aan de Diane pil. Ach ja, verder is het een aardige vent hoor. Ik ging een keer naar een dienst van 2 mannen van een Fathers Love bediening en een hugde me, iedereen werd gewoon gehugd daar vooraan in de gebedsrij en hij imparteerde de liefde van de Vader en zei dat ik zo mooi was. Daar werd ik genezen ervan.