Vriendin kan niet wachten

E. (Betsy) Westeneng / 1 reactie

Vraag

Mijn vriendin (16) en ik (18) hebben vier maanden een serieuze relatie. Ik wil heel graag wachten met seks tot na het huwelijk. Mijn vriendin wil echter niet wachten en wil het zelfs dolgraag. Ze wil wel graag van die aandrang af komen. Hoe is dat te doen?

Antwoord

Seksuele gevoelens en verlangens zijn in elk mens aanwezig. Als je verliefd bent op elkaar zijn die gevoelens nog sterker. Dat is een mooie scheppingsgave: het maakt dat de aantrekkingskracht groot is en dat je zo de behoefte hebt om veel samen te zijn. De verkeringstijd  is een tijd om elkaar te leren kennen: in allerlei sociale situaties, in situaties waarin je lekker in je vel steekt, maar ook in situaties waarin je niet op z’n best bent. Ieder mens moet leren om met seksualiteit om te gaan. Die gevoelens kun je sturen: je kunt er bewust voor kiezen om ze te stoppen en je te richten op iets anders. Zo maar toegeven aan je gevoelens in een vroeg stadium van een verkering maakt dat seksualiteit een (te) groot deel gaat uitmaken van je relatie. Want als je er eenmaal mee begonnen bent, wil je steeds meer. De kans is dan groot dat je steeds opnieuw de seksuele bevrediging zoekt en niet toekomt aan het bouwen aan een liefdevolle relatie voor de toekomst.

De kern van zo’n liefdevolle relatie is dat je met elkaar kunt praten, dat je vragen, twijfels en gedachten met elkaar kunt delen. Ook over seks moet je samen leren praten. Dat je van jezelf en van de ander weet waar ieders grenzen liggen en hoe je daar met elkaar mee omgaat, of je die respecteert. Juist dat is zo belangrijk, als je weet dat de ander je respecteert als je iets niet wilt. Als je al snel toegeeft aan het hebben van seks in je relatie kan dat je gaan belemmeren om op een moment waarop je gaat twijfelen de ruimte te voelen om de relatie te beëindigen. Je hebt immers samen het meest intieme al gedeeld. Van belang voor een stabiele huwelijksrelatie is, dat er vriendschap en vertrouwen is opgebouwd. Niet de verliefdheid maakt een relatie succesvol, maar wat daaronder ligt.

Ik adviseer je om hier samen over te praten: het even hebben van seks valt tegen, maar het verdiepen van je contact levert je veel op voor de toekomst. Bespreek met elkaar wat je acceptabel vindt aan intiem contact met elkaar in de loop van je verkeringstijd. Maak afspraken op welk moment je een grens trekt en houd je er aan. Geef niet toe aan de ander ten koste van je eigen principiële grens, daar zul je later last van krijgen. Ga bewust met je verkeringstijd om, dan leer je ook voor later om rekening te houden met elkaars behoeften en te kunnen geven en nemen. Dan weet je echt wat je aan elkaar hebt!

Betsy Westeneng,
psychotherapeut/seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
1 reactie
Samanthi
Heb je enig idee wat de rede is dat je vriending niet kan wachten?
Is het alleen van de aandrang afkomen of zit er een diepere gedachte of nood aan vast, probeer daar eens achter te komen.
Er kunnen heel veel andere zaken meespelen... ga in gesprek met je vriendin, maar als eerste met God leg het voor Hem neer, doe dat ook samen met je meisje, dan hebben jullie een stevige basis.