Schijnbare tegenstrijdigheden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben sinds drie weken bezig met het geloof, maar ik loop af en toe nog steeds vast terwijl ik heel graag wil geloven. Ik las het boek Leviticus en ik zie daar nogal veel tegenstrijdigheden, bijvoorbeeld: “Als iemand Mij beledigt, moet hij worden gedood. Dat geldt voor vreemdelingen én voor mensen die als Israëliet geboren zijn. Het hele volk moet hem met stenen doodgooien” (Lev. 24:15-16). En daarna staat er: “En iedereen die een mens doodt, moet worden gedood” (Lev. 24:17). Dan kan het hele volk toch geen persoon met stenen doodgooien? En elk mens die een mens dood moet worden gedood, maar dan zou degene die iemand ter dood brengt ook weer dood moeten. Zoals u begrijpt kom ik er totaal niet meer uit. Ik vind het zelf ook nogal wreed dat God zegt dat er iemand gedood moet worden. Ik vind Jezus vol van liefde, maar God zie ik dan toch weer in een ander licht.

Antwoord

In het archief van de vragenrubriek staan hierover diverse antwoorden. Je kunt ze o.a. vinden via de tag 'Oude Testament'

Hier twee voorbeelden:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22220/moeite-met-oude-testament

www.refoweb.nl/vragenrubriek/17952/geen-zin-in-oude-testament