Paniekaanvallen bij vriendin

E. (Betsy) Westeneng / 1 reactie

Vraag

Aan een hulpverlener. Ik zit met het volgende: na 30 jaar vrijgezel te zijn geweest kreeg ik een relatie. Omdat ik een nogal onzeker persoon ben die overal diep over na denkt, gaf dat bij mij nogal veel spanning. Ik vroeg mezelf vaak af of ik wel genoeg van haar hield, of we wel genoeg gemeenschappelijk hebben voor een gezamenlijke toekomst en hoe je dat zeker kunt weten. Daardoor ben ik aardig in de put geraakt. Ook kreeg ik last van paniekaanvallen. Ben in de hulpverlening gegaan, maar daar kwam eigenlijk niet zo veel uit en kreeg ik ook niet echt goede handvatten. Uit pure wanhoop en aan het eind van mijn kunnen maakte ik mijn verkering uit. Na twee maanden vonden we elkaar weer, de klik was terug en ging het weer aan. Opnieuw kwamen de paniekaanvallen en kreeg ik depressieve buien. Voor mijn vriendin is dit erg belastend en ik vind dat ik haar alleen maar tot last bent. Het zorgt voor veel spanning bij beiden en een erg onzekere toekomst. Ondertussen zit ik in de incheck-procedure bij een andere psycholoog, maar dat kost tijd. Heeft u tips hoe ik positief kan blijven en hoe mijn vriendin moet omgaan met mijn paniekaanvallen? Het voelt net alsof er iets tussen ons in staat en ik haar niet kan bereiken. Zij kan mij niet helpen en begrijpt mij niet en ik voel me dan machteloos om de situatie te veranderen.

Antwoord

Beste twijfelaar,

Als je verliefd wordt gebeuren er -diep van binnen- twee heel verschillende en ingrijpende dingen, die elkaar ook nog eens fors in de weg zitten:

1. Aan de ene kant word je als het ware naar de ander ‘toegezogen’, je voelt je prettig bij de ander, het is alsof het op alle fronten ‘volledig past’. Ik noem het wel eens een soort ‘symbiose’, eigenlijk lijkt alles precies aan te sluiten bij elkaar. Het is dus een periode van een extreme situatie, die geleidelijk aan weer zal gaan normaliseren, waarmee je gaandeweg ook elkaars minder prettige en juist heel verschillende kanten gaat leren kennen.

2. Aan de andere kant kan het veel angst oproepen, want met die ‘symbiose’ die ontstaat voelt iemand van binnen ook, dat zijn eigen kern -het stuk van zichzelf waar niemand bij kwam-  gaat wankelen. Die kern wordt uitgedaagd zich te openen, maar iemand heeft dat nog nooit op deze manier gedaan en zeker na jaren van als alleengaande functioneren is dat een zeer beangstigend iets.

Kortom: begrijpelijk wat er bij je gebeurt. Ik zou zorgen voor voldoende momenten om weer tot jezelf te kunnen komen, neem tijd en ruimte om je dingen te doen zoals je die altijd deed. Ga er in je eentje even op uit, fietsen of wandelen. Begrens het aantal momenten dat je samen bent, zodat je alles wat op je af komt weer even kunt laten bezinken. Los je angst en paniek zelf op (bijv. door even er alleen op uit te gaan), verwacht daarin niets van je vriendin, want daarmee leg je nog meer nadruk op de ‘symbiose’, wat de angst juist doet toenemen.

Er is geen reden om aan jezelf of aan elkaar te twijfelen, maar een beginnende relatie gooit veel overhoop, met verwarring en onzekerheid. Gaandeweg ga je een manier vinden om de aandacht voor jezelf en voor elkaar in een goed evenwicht te brengen. En dat geeft duidelijkheid, veiligheid en rust. Neem daarvoor de tijd!

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS

Tags in dit artikel:

angstpaniek
1 reactie
AHHK76
Beste vraagsteller,
Wat erg voor jou die paniekaanvallen en ook lastig voor jouw vriendin. Helaas weet ik uit ervaring hoe zoiets kan voelen....!
Toen ik 2 jaar geleden voor het eerst paniekaanvallen had, dacht ik eerst dat ik gek werd... Ik vond het toen heel behulpzaam om te horen dat dit niet zo was en om uitleg en handvaten te krijgen over de situatie.
Jouw lichaam reageert alsof er een gevaarlijke situatie is waarin je moet vluchten. Je gaat oppervlakkig ademhalen en er komt angst en adrenaline in jouw lichaam. Toch is de situatie beslist niet levensbedreigend. Jouw lichaam reageert alsof het wel zo is... Jouw lichaam en jouw gevoelens (onderbewuste zenuwstelsel) hebben de overhand in wat er met jou gebeurt. Het verstand word min of meer uitgeschakeld.
Het is goed dat je probeert jouw verstand te activeren. Dus probeer te blijven nadenken en niet verder te gaan op jouw gevoel. Dat is heel moeilijk. Probeer afleiding te zoeken. Om de adrenaline uit jouw lichaam te krijgen kun je bijv. gaan wandelen/hardlopen of iets anders actiefs doen. Wat ook kan helpen als afleiding en om de ademhaling te reguleren is dat je gaat zingen. Je gaat (anders) namelijk hyperventileren, maar als je gaat zingen dan lukt niet... Mij heeft dit heel goed geholpen en ik doe het nog indien nodig.
Het helpt niet als anderen helemaal meegaan in jouw angst. Want jouw is angst is op dat moment niet gezond/onrealistisch. Maar het helpt ook niet als anderen jouw angst helemaal relativeren, want dan voel jij je niet serieus genomen/begrepen.
Verder heb ik anti-depressiva die helpen tegen de depressieve gevoelens ,waar ik last van heb, maar ook tegen de angst/paniekgevoelens. Wat ik ook merk is dat ik er veel vatbaarder voor ben als ik pieker over moeilijke dingen en/of last heb van vermoeidheid. Ter overbrugging totdat de anti-depressiva gingen werken heb ik toen een kalmerend medicijn gehad.
Ik wens je veel sterkte en als jij of jouw vriendin meer wil weten, dan mag je mij mailen. Misschien kun je ook wat info op internet opzoeken en lezen over paniekaanvallen. Bij mij hielp het echt heel veel dat ik wist wat ik mankeerde en hoe ik er het best mee om kan gaan. Soms heb ik er maanden geen last van....! Maar soms is het ook ineens weer, maar nu vind ik het niet meer zo eng/erg.
Sterkte en groetjes van ahhk76@gmail.com