Gebukt onder feminisme

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Waarom worden vragen over relaties over het algemeen gesteld door vrouwen en ook beantwoord door vrouwen? Volgens mij gaat de hele Westerse cultuur gebukt onder een feministische psychologie.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Joh, wat moet ik op je vraag antwoorden... ík ben een vrouw. Maar jij? Een man? Jong, of iets ouder? Ik zou je vraag wel een leuk onderwerp voor een gesprek vinden, dan kunnen we elkaar in ieder geval in de ogen kijken. Nu laat je míj in het ongewisse door schuil te gaan achter de anonimiteit van de vragenrubriek op Refoweb. En ja, dat kun je van alles opperen, maar ik kan er niets mee! Ik heb geen idee aan wie ik nu schrijf! Wil je dus méér antwoord van mij via dit medium dan zou ik het prettig vinden als je op zijn minst een toelichting geeft op het waarom van je vraag. Wie ben je en waarmee houd jij je bezig? Waar komt deze vraag vandaan, met erachteraan nogal een statement?

Weet je überhaupt iets van het feminisme? Bijvoorbeeld van haar grondlegger Mary Wollstonecraft en van de tijd waarin zij leefde, waardoor zij tot haar denkbeelden kwam? Overigens: hoe vrouwelijk wil je het hebben als het over ‘grondlegger’ gaat... Het woord ‘grondlegster’ klinkt een beetje vreemd, nietwaar!

En dan ook: de ontwikkeling ná deze Engels dame van wat jij schetst als “Westerse cultuur”... lees, lees en herlees hoe geschiedenis verloopt en culturen tot stand komen, dan wel veranderen! Verwar je een en ander trouwens ook niet met het denken van onder andere Joke Smit over emancipatie en alles wat daarna gebeurde in ons land? Vorm je een mening die onderbouwd is. Kom daarna met een concrete vraag in plaats van met een ‘ongeleid projectiel’!

Marijke Rots