In de hemel nieuwe openbaringen

Ds. B. J. van de Kamp / 1 reactie

Vraag

Ik heb eens iemand horen zeggen dat we zelfs in de hemel nog nieuwe openbaringen van Jezus zullen krijgen. Toen ik dat hoorde viel er wel een last van mijn schouder af, want ik voel me regelmatig moedeloos als ik probeer de Bijbel te bevatten. Maar het gaat erom wat de Bijbel zegt. Weet u of daar ergens iets over staat?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

God leert ons op meerdere plaatsen in de Bijbel bescheidenheid.  De geopenbaarde zaken van God zijn voor ons, maar wat niet geopenbaard is, is alleen bij God bekend.  Een duidelijk voorbeeld daarvan is het antwoord van de Heere Jezus aan de discipelen als het gaat om het oprichten van het Koninkrijk voor Israël.

Een ander aspect is het onderwijs van de Heere Jezus in Johannes 16. Bijv. vers 25.  God heeft Zich altijd aangepast aan ons begrip. De Heilige Geest heeft ons in het geloof al dieper inzicht gegeven. Maar heel veel zaken zijn moeilijk om te begrijpen. Dat schrijft Petrus trouwens ook van de brieven van Paulus; 2 Petrus 3:15 en 16. Wij zijn hier op aarde begrensd in ons weten en kennen. Wij kennen ten dele en wij profeteren te dele; 1 Korinthe 13:9 en 10.

Dat betekent dat wij heel beperkt zijn in ons vermogen. De grote troost is dat wij in het geloof mogen weten niet bedrogen uit zullen komen als wij ons houden aan de woorden van God. Ook als wij er nog heel veel niet van begrijpen. Later zullen wij er veel meer van mogen begrijpen, als wij God mogen zien van aangezicht tot aangezicht. Maar ook dan moeten wij niet denken dat al onze vragen die we nu hebben dan nog allemaal zo aanwezig zullen zijn.

Wij blijven mensen voor Gods aangezicht. Ik denk daarbij aan Job. In zijn strijd had hij veel vragen. Maar toen hij met God sprak, kwam hij diep onder de indruk van Gods grote werken. Ik denk dat dat ook zo zal zijn als wij in de hemel komen. Let maar een op Job 38 en volgende.  Maar ook op Openbaring 5 en volgende.

Ik hoop dat ik je een beetje verder heb geholpen.

Zelf vind ik het heerlijk om met theologie bezig te zijn. Dat roept ook heel veel vragen op. Dan denk ik ook wel eens: ik hoop dat ik in de hemel verder mag gaan met de theologie. En als er dan vragen zijn hoop ik dat ik naar God toe kan gaan en vragen: hoe zit het nu?  Heerlijk om dan de antwoorden te mogen horen die werkelijk verder brengen. Maar of het zo zal gaan, weet ik niet.

Ook wel fijn en mooi dat wij alles aan God over mogen laten. Dan wordt het altijd heel veel beter dan ik ooit bedenken kan.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

Nieuwe hemel en aarde
1 reactie
Lecram
1 Johannes 3:2 Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.

Schitterend vooruitzicht! En ik geloof dat we nog meer van Hem zullen zien als Hij terugkomt, als Hij vanuit Jeruzalem de nieuwe aarde in vrede en gerechtigheid zal regeren, en wij, in ons nieuwe opstandingslichaam, met Hem zullen leven.