Lang haar is bij mij geen sieraad

Ds. D.W. Tuinier / 10 reacties

Vraag

Een vraag aan iemand van de Ger. Gem. Er staat in de Bijbel dat het een sieraad is als een vrouw lang haar draagt, maar als je als vrouw dun haar hebt en het dan geen sieraad is om lang haar te dragen en het niet verzorgd staat, mag het dan niet korter geknipt worden? Ik bedoel niet opgeschoren zodat het een herenkapsel is, maar dat je wel kan zien dat het een kapsel is wat bij een vrouw hoort, want je wil als vrouw er toch verzorgd bijlopen. Het valt me wel op dat de vrouwen die aan het avondmaal gaan geen kort haar dragen, dus daarom ga ik twijfelen of het wel bijbels is om het wat korter te laten knippen voor een vrouw die wil leven naar Gods Woord.

Antwoord

Dank voor je vraag. Gods Woord is duidelijk over het lange haar van een vrouw. Er zijn omstandigheden dat dit niet altijd mogelijk is. Dan is het nodig om, in afhankelijkheid, hierin een weg te vinden die je voor de Heere en jezelf kunt verantwoorden. Je geeft zelf het antwoord. Er ligt nog iets tussen kaal geschoren en lang haar. Mijn bescheiden advies is om goed voor jezelf te zorgen, vooral te leven als voor Gods aangezicht dus Bijbels, voor je geweten verantwoord en je niet veel of niets aantrekken van andere mensen. Aan hun maatstaven kun je toch nooit voldoen. Dus je daarmee maar niet vermoeien. Vraagt naar de Heere en Zijn sterkte. Ps. 105 vers 3

Groeten,
Ds. D. W. Tuinier

Tags in dit artikel:

haardracht
10 reacties
pannenkoek
Hebben ze lang haar, dan steken ze het op. Hebben ze dan lang of kort haar?
Kort haar en niet aan het Avondmaal? Is lang haar dan een eis? En de baard van de mannen? Dan ook geen ongeschoren mannen aan het HA. .........
Johnvb
@pannenkoek: Geen ongeschoren mannen aan het avondmaal...
Wat een wetticisme, nog erger dan de farizeërs.
Had de Heere Jezus een baard? Ja, want Jesaja 50 vers 6 zegt profetisch dat zij het haar uit Zijn wang plukten.
Dus als Hij een baard had, waarom de christenmannen niet?

Je zou ook kunnen stellen: Als God de man met baardgroei heeft geschapen, waarom willen wij dan wijzer zijn dan Hij om het elke keer weg te halen?

Ik zeg niet dat iedereen een baard moet dragen, maar om het dragen van een baard te verbieden is totaal onbijbels, dat durf ik wel te stellen!

Verzorgen van een baard is natuurlijk nodig, dat doen we met nagels knippen ook.
Benthe
jaren geleden had ik dezelfde problemen als jij nu,
toen ik het er nog moeilijk mee had, zei iemand tegen mij,
Draag je haar zo dat het een sieraad is, dat heeft mij wel geholpen.
Dus als je haar zo dun is dat het geen sieraad meer is zou ik het zo laten knippen dat het wel een sieraad is, en je hoeft er idd niet als een man uit te zien.
ik ben nu blij en dankbaar dat ik mijn haar als sieraad kan dragen, wat sommige mensen er ook van zeggen en denken,
Race406
Wat een (h)eerlijke reactie van de ds.! Inderdaad, je doet het voor anderen toch nooit goed. Wees voor jezelf in je geweten verzekerd. God ziet het hart aan.
pannenkoek
@Johnvb...

Over die ongeschoren mannen en het HA moet je lezen met een knipoog ;-)

Ik bedoel het niet zo strikt. Maar waarom altijd gezeur over de kleding en haardracht van een vrouw, en niet over de baard van een man?
Marisa
Inderdaad, mooie reactie van de dominee.
Zelf heb ik ook af en toe die vraag - moet ik het lang dragen? Maar ook bij mij zou dat geen sieraad zijn...
Eens had ik een gesprek met mensen (christenen) over de vrouw in het ambt. Zij vonden in 1 moeite door dat, wanneer je daar op tegen bent (zoals ik), je dan ook je haar lang moet dragen.
(???)
Ik had er niet van terug.
Maar nu weet ik: er zijn genoeg vrouwen die hun haar lang dragen, alleen maar omdat het 'moet' van de kerktraditie waar ze bij aangesloten zijn. Hetzelfde geldt voor een aantal als het gaat om hoedjes dragen tijdens de dienst.
Het kan en het mag, maar het moet niet. Ook met kort(er) haar kun je er heel vrouwelijk uitzien en daar gaat het om: dat je je kleedt en kapt als de vrouw die je bent.
Maar het allerbelangrijkste blijft dat je bekeerd bent en Jezus Christus hebt aangenomen als je Redder en Verlosser!
Autumn
Weet iemand waar het in de Bijbel over dat het (lange) haar een sieraad is van de vrouw?
naam
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/8157/weinig-mensen-in-de-gemeente-met-lang-haar/
CrA
Dat staat in 1. Cor. 11:14 en 15 @ Autumn
"Of leert ook de natuur zelf u niet dat als een man lang haar draagt, het een oneer voor hem is?
Maar als een vrouw lang haar draagt, is het voor haar een eer, omdat het lange haar als een bedekking aan haar gegeven is."

Beste vraagsteller, in de Bijbel staat dat het lange haar een sieraad is, niet het dunne haar. Het probleem zit dus niet in de lengte van uw haar, maar in de dichtheid. Lijkt mij dat u dat probleem aan moet pakken.
Catherine
Eén verklaring heb ik nog niet kunnen lezen hier. nl. de vrouw die de voeten van de Heere afdroogde met haar haren.
Ik vond dat zelf wel heel mooi.
Ds. Tuinier nuanceert terecht dat een superkort kapsel (gemillimeterd) van een andere orde is.
Voor de één is het lang genoeg als je er een piepklein staartje van kan maken, voor de ander is het pas lang genoeg als het op de maximale lengte is en dat is per vrouw echt verschillend.