(Niet) welkom

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Oma was pasgeleden jarig. Het viel op dat de hele familie aanwezig was behalve één neef met zijn gezin. Dit was mij de laatste jaren al vaker opgevallen dat hij niet aanwezig was. Bij navraag bleek dat hij niet welkom was omdat hij (in tegenstelling tot de andere familieleden) samenwoonde. Natuurlijk denken wij daar ook anders over, maar om nu je eigen familie dan maar aan de kant zetten gaat ons te ver. Verder zijn wij wel bevriend met moslims en is onze zwager homo en heeft een vriend. Onze broer/zwager is met vriend nog steeds welkom bij ons. Ze weten hoe wij er over denken, hebben het hier regelmatig ook over.

Onze visie is dat we de persoon (Gods’ schepsel) niet afkeuren, maar wel de daden. Hetzelfde geldt voor onze moslimvrienden: we respecteren elkaar en kunnen het over het geloofsverschil hebben. De lijn van oma (en meerdere familieleden) zou zijn: niet welkom. Dit staat ook bijvoorbeeld ook in Oude Testament als opdracht voor het volk Israel om zich met dergelijke zonden niet in te laten. De lijn van Jezus is daarentegen heel anders. Hij ging om tafel met hoeren, tollenaren en zondaren. Dus eigenlijk heel kort de vraag: wat is nu de juiste bijbelse houding tegenover onze naasten, zijn wij daar te ‘makkelijk’ in? Heb je naaste lief als jezelf, kunnen we dan iemand weigeren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik denk dat je zelf je vraag hebt zitten beantwoorden! Snijdt nooit de contactlijn door of af. En weet je, welkom laten zijn in je huis is nog iets anders als deel hebben aan die zonde! Iemand accepteren als je broer/zwager/oom of wat dan ook, wil nog niet zeggen dat je zijn zonden accepteert. Ook praat je ze daarmee niet goed. Nog minder hoef je er deel aan te hebben.

We hebben ons als christenen veel te lang verkeerd opgesteld tegenover deze geest van de tijd. Als je contact blijft houden (en blijft bidden) kun je misschien op een gegeven moment ineens wat van het Woord laten binnenkomen bij deze mensen.

Ik ben het helemaal met je eens: houdt open die weg! Overleg steeds met de Heere hoe je handelen moet in bepaalde gevallen.

Een hartelijke groet en Gods zegen,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovigefamilie