Wel spijt maar geen berouw over seksueel contact

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel / Geen reacties

Vraag

Ik heb meerdere malen seksueel contact gehad. Nu ben ik bang dat ik geen vergeving kan krijgen. Ik heb wel spijt, maar berouw is anders. Hoe weet ik of mijn zonden vergeven zijn en dat ik verder kan met mijn leven?

Antwoord

Beste vriend(in),

Bedankt voor je mail. Ik merk dat je vast zit in je eigen vragen. Ik zal proberen je wat te helpen in je denkproces. Je bent op seksueel gebied meerdere keren de fout in gegaan en dat drukt je. Ik snap dat heel goed. Seksualiteit is een geweldige scheppingsgave, maar het is ook iets heel teers. Daarom heeft de Heere het nodig gevonden om het hoogtepunt van de seksualiteit veilig te stellen in een huwelijksverbond tussen één man en één vrouw. Dat is niet omdat God ons niks gunt, maar omdat er anders dingen goed mis kunnen gaan.

Veel mensen -jongeren en ouderen- tobben met zonden op seksueel gebied. Veel mensen gaan er mee de fout in. Je staat daar niet alleen in. Maar omdat je daar niet zo makkelijk over praat met een ander, wordt er veel onder de pet gehouden en wordt er veel in stilte af getobd of gewoonweg verdrongen. En daar ligt voor satan een prachtige mogelijkheid om een mens radeloos te maken. Veel mensen hebben zelfs het idee dat seksuele zonden niet te vergeven zijn en leggen een verbinding met de lastering van de Heilige Geest. Misschien jij ook wel. En in het Oude Testament lees je in de wetten van Mozes hoe seksuele zonden soms met de dood gestraft worden. En dan is voor zo’n tobbende ziel het plaatje helemaal rond. Misschien voor jou ook wel.

Toch wil ik jou -en alle anderen die dit antwoord lezen- bij deze gedachtegang vandaan halen. Seksuele zonden zijn niet onvergeeflijk. Onze Heere Jezus heeft dat laten zien toen hij de vrouw, die betrapt was op overspel, redde van de steniging en niet veroordeelde. Hij vermaande haar wel om niet in deze zonde te blijven liggen, maar hij stelde haar in de ruimte. Er er zijn meer voorbeelden te bedenken. Voor ons telt de ruimte belofte van vergeving uit 1 Johannes 1. Zoek die maar eens op. Daar verbindt God Zijn eigen karaktereigenschappen aan de vergeving van onze zonden. Als wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig dat Hij... Precies, Hij legt het zwaartepunt van de vergeving bij Zichzelf en niet bij jou of de aard van jouw zonde. Hij zegt als het ware dat Zijn trouw en rechtvaardigheid borg staan voor de vervulling van deze belofte van vergeving. Dus vertel eerlijk tegen God wat je gedaan hebt. Dan is er vergeving. Zou God het zeggen en niet doen?

Berouw is geen aanbetaling om vergeving te ontvangen. Berouw is eigenlijk de vrucht van vergeving. Berouw kun je pas hebben als je iets van Gods liefde voor jou begrijpt. Spijt komt voort uit angst en ongeloof, berouw uit liefde en vertrouwen in de vergeving. Berouw is ook niet in de eerste plaats een emotie. Het is ten diepste anders gaan denken over de zonde. Dat je begrijpt dat je met zonde je lieve Hemelse Vader onteert. En dat raakt je!

In zijn boekje “Alles uit genade” legt C. H. Spurgeon het veel beter uit dan ik dat kan. Hoe weet jij of je zonden vergeven zijn? Die zekerheid heb je in de belofte van God en niet in jouw berouw, gevoel, goede voornemens, beloftes of boetedoeningen. Laat Gods belofte het zwaarste wegen. Dat geeft rust en vrede.

Tot slot vraag je “en dat ik verder kan met mijn leven?”. Lieve vriend(in), dat kun je niet meer. Tenminste niet na de vergeving van zonden. Voor de vergeving van je zonden, is het nodig om je vertrouwen op de Zondeverzoener, de Heere Jezus te stellen. En die is niet van plan om jou verder te laten leven zonder Hem. Dan ga je verloren. Voor eeuwig. Of is Hij alleen maar even goed genoeg om jou van je piekerprobleem (je seksuele zonden)te verlossen en daarna ga je weer je eigen weg? Dat zou de grootste zonde zijn, die je ooit zou kunnen doen. Vele malen is dat erger dan je al je zonden op welk gebied dan ook. Dat is de zonde, waardoor je verloren gaat. Dat is de zonde, die uiteindelijk niet vergeven wordt. Dat je wilde doorleven zonder je Heiland! Maar ik hoop dat je dat ook niet bedoelde met die laatste vraag. Daarom; geef je over aan Hem, Die niets liever doet dan zondaren behouden en zalig te maken. Vraag Hem in je leven en je zult Hem leren kennen. En Hij zal degene zijn, Die ook jouw seksualiteit in goede banen leidt, zodat ook dit deel van jouw leven onder Zijn zegen tot zijn bestemming komt.

De Heere zegene je in alles !

Drs. C. D. van den Heuvel

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk