Worstelen met principes

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een single van ergens in de 20. Ik worstel op het moment erg met een onderwerp. Ik wil mij graag bewaren en wachten met seks tot het huwelijk. Nu ik langer single ben, denk ik soms wel dat dat huwelijk nooit zal komen. Nu zit ik heel erg met mijn omgeving; ik heb verschillende vriendinnen die ook christelijk zijn maar niet moeilijk doen over seks voor het huwelijk. Ook zie ik daar de nadelen van want: angst voor soa/zwangerschap en met emotionele problemen, wat ik zelf ook heb ervaren in contact met mannen. Ik merk aan mezelf dat ik ook steeds nieuwsgieriger word en eigenlijk best toe ben aan een relatie. Maar de contacten die ik op doe lopen steeds op niks uit. Ook valt het me erg tegen dat christelijke mannen soms ook erg op seks gericht zijn en op datingsites voor christenen zelfs op zoek zijn naar seks. Hoe moet je hier als christen mee omgaan?

En stel dat ik altijd single blijf, hoe moet je dan met je verlangens omgaan? Ergens ben ik soms bang dat ik mezelf ook een keer laat gaan en met iemand naar bed ga met wie ik niet getrouwd ben. En hoe moet ik omgaan met vriendinnen die hun avontuurtjes met mij delen? Ik vind dit moeilijk want ik doe zelf zoveel moeite om me te bewaren en anderen gaan er zo gemakkelijk mee om...

Soms ben ik ook bang dat mijn instelling juist een relatie tegenhoudt. Er waren namelijk jongens die ik leuk vond en die met mij naar bed wilde. Dat had mogelijke een relatie kunnen worden. Maar deze jongens heb ik af moeten wijzen omdat ik wilde wachten. Ik denk soms: stel dat ik het wel had gedaan, dan was ik nu misschien nog samen met hem. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren hoe hier mee om te gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als dit, als dat, stel zus of stel zo... Aannames die gebaseerd zijn op vooroordelen. Een bepaalde beeldvorming en een zelf opgelegd verwachtingspatroon. Helaas brengt u dat niet verder!

Als ik uw brief lees zie ik een jonge vrouw voor me die worstelt met haar principes. Met vragen als “ben ik niet ouderwets” of woorden van gelijke strekking. Klopt dit? Zo ja, dan is mijn advies heel simpel: wees tróts op uzelf dat u er principes op na houdt die uw omgeving lijkt te hebben losgelaten! Leef als een dankbaar mens die misschien vriend(inn)en kwijtraakt, maar zichzelf recht in de ogen kan (blijven) kijken! Weet u, zeer terecht is uw opmerking dat er nieuwe zorgen ontstaan als er toegegeven wordt aan begeerten!

Een leven in angst-voor-gevolgen-van-zonden is zéker geen fijn leven met een ‘geliefde-voor-de-time-being’! Misschien houdt uw instelling inderdaad een relatie tegen, maar juist omdat u wilt wachten met ‘avontuurtjes’ laat u zien dat u niet zomaar bezwijkt voor een zogenaamd ‘leuke jongen’. Want de vraag is daarbij wel: hoe ‘leuk’ zal zo’n jongen zijn om een leven mee te gaan delen?

Bewaar uzelf maar voor de ware, zou ik zeggen. Daar is niets mis mee. Ook al duurt het misschien langer dan u wilt of hoopt.

Hoe om te gaan met verlangens, nieuwsgierigheid? Als u écht wilt wachten vraagt dit zelfbeheersing. Ook daar is niets mis mee. Het getuigt juist van karakter als iemand zich niet zomaar laat gaan!

U stelt nog een vraag, namelijk over uw vriendinnen. Als het echte vriendinnen zijn, kunt u hen rustig vertellen dat u niet gediend bent van hun verhalen. Dat u hebt besloten ánders te leven en niet toe te geven aan begeerten. Omdat dát niet bij u past.

Strek de rug, loop rechtop, wees vriendelijk maar beslist. Dan komt het met u wel goed. Single, of over een poosje met een wérkelijk lieve man!

Gode bevolen!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
1 reactie
Sammie2016
Lieve zus,

Je bent naar mijn mening de christelijke weg gegaan door je niet te geven aan jongens die intiem met je wilden zijn en misschien niet eens in jou als persoon geïnteresseerd waren/zijn.
Intimiteiten (seks) tussen man en vrouw zijn volgens Gods Woord alleen bedoeld voor in het huwelijk. Christenen die zich niet aan die wet van God houden diskwalificeren zichzelf als christen en vallen in Gods oordeel over deze immorele, gewelddadige wereld. Seks is natuurlijk geen basis voor een goed huwelijk.
Lees wat de Bijbel daarover zegt: (Hebreeën 13:4) .. Iedereen moet het huwelijk als kostbaar bezien en het huwelijksbed moet rein blijven, want God zal overspelige en seksueel immorele mensen oordelen.

Om verleiding te kunnen weerstaan doe je er verstandig aan om met personen om te gaan die een hoog Bijbels moraal nastreven en niet met mensen die Gods Wetten naast zich neerleggen, dit kunnen nooit jouw vriendinnen/vrienden zijn.
De Bijbelse raad luidt "Wie met wijzen omgaat wordt wijs,
maar wie zich met dwazen inlaat zal het slecht vergaan." (Spr.13:20)

Het is het best om jouw maagdelijkheid te bewaken en te bewaren voor de ware christelijke man die je tegen gaat komen.
Vraag Jahweh om je te helpen rein te blijven en vraag Hem om een lieve, geschikte partner voor jou. Als jij je trouw aan Zijn Woord houdt zal Hij je beslist helpen.
succes.