God liefhebben zonder vergeving van zonden

Ds. J.A. Mol / 3 reacties

Vraag

Kun je God hartelijk liefhebben zonder bewust vergeving van zonden te hebben?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat zou je voor antwoord willen ontvangen? Wat denk je zelf? En wat schiet je met het door jouw gewenste antwoord op? Stel dat ik nu zeg: ja, dat kan. Wat heb je daaraan? Heb je daar troost van? Houd je je daarmee op de been?

Weet je wat voor jou en mij nodig is? Dat we onszelf niet meer op de been kunnen houden. Dat we door onze knieën heen zakken. En God belijden: “Heere, ik heb U helemaal niet hartelijk lief. Ik heb U niet lief, maar ik ben een liefhebber van mezelf. Wat ben ik op mijzelf gericht!” Of niet? Is het bij jou anders? Heb je nooit ontdekt dat het echt waar is: dat ik van nature een hater ben van God. Is het zo erg met jou gesteld? Jazeker, er is niemand die God zoekt (Rom. 3:11). Dat is onze ellende!

Houd jezelf niet op de been met van die kronkelgedachten: God heb ik lief, maar of mijn zonden vergeven zijn, dat weet ik niet... Ik hoop het maar.  Waar lees ik dat in de Bijbel? Nergens! We moeten de dingen die bij elkaar horen, bij elkaar houden.

God hartelijk liefhebben. Dat kan alleen als je weet: Hij heeft mij hartelijk lief. Wat een wonder! Ik, die God niet zoek: Hij heeft mij hartelijk lief.  Waarom? Ik ben toch zo’n ellendige? Toch: Hij heeft mij lief. Dat kan alleen als Hij mij aanziet door de Heere Jezus heen. Geloof in Hem, en je zult zalig worden. Dan zijn je zonden vergeven. Dan ben je rechtvaardig voor God. Dat is niet mijn verdienste. Dat is Zijn genade. Alles ligt in Jezus Christus! Dan toch: God heb ik lief, omdat Hij mij (ellendeling!) eerst heeft liefgehad. Wat een wonder!

Het is wel van groot belang dat we een bijbels beeld hebben van God. Hij laat zich kennen in Zijn Woord, door Zijn Geest, in de Heere Jezus Christus. Houd dat bij elkaar. Evenals de weldaden die Hij schenkt. Wie door het geloof schuilt bij de Heere Jezus, is behouden en deelt in alles wat Hij heeft verdiend. Dat betekent dat je zonden vergeven zijn! Dat leert ons het Woord. Niet te geloven? Veel te groot voor mij! Het kan zijn dat ik de dingen zie door de mist heen. Dat het me meer helder moet worden. Lees in het Woord. Volhardt in het gebed. In het leven van het geloof kan het wel strijd geven. Hevige strijd! Juist als ik zie dat ik God wantrouw. Dat ik Hem niet dien, zoals het behoort. Als ik val in zonden. Dan klaagt de duivel mij aan, en ook mijn geweten. Er is één weg: zie op Christus alleen! Ook aan jou wordt door Hem vergeving van de zonden verkondigd (Hand. 13:38). Gods zegen toegewenst!

Met hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

3 reacties
Lize180
Ik herken de vraag wel van jou.
Hem heb ik hartelijk lief zoals in psalm 116. Ik dacht dat de vergeving van schuld daarbij hoorde krachtens mijn doop.
Maar heel bewust..ook niet.
Mona
Vergeving van zonden is een geloofszaak.
1 Johannes 1 vers 9
3parels
Er zijn mensen die zeggen God lief te hebben, maar kunnen rustig de wereld daarbij ook liefhebben. Jezus zegt zelf: wie Mij liefheeft, volgt mij, neemt zijn kruis op... wie Mij liefheeft, die doet mijn geboden.
Mag je Hem zo al liefhebben? Je vlees kruisigen, je zonden steeds belijden, willen leven zoals Hij dat vraagt? Je hoogmoed af te leggen, boosheid en nijd af te leggen? Wanneer je Hem zo lief hebt, mag je ook zeker weten verlost te zijn van je schuld.
Maar wanneer er nog een liefhebben van de wereld is, dan mag je denk ik best twijfelen aan je verlossing.