Geen vergeving nodig

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb met meerdere meisjes seks gehad en ben benieuwd of ik ondanks mijn andere levensstijl dan gebruikelijk in de christelijke cultuur nog wel een plaats kan verwachten in de hemel. Zelf zie seks als iets normaals in deze tijd en denk dat je dit in deze tijd niet meer kan tegenhouden. Ik heb dan ook geen vergeving gevraagd bij God omdat ik me afvraag of ik echt verkeerd bezig ben als iedereen om mij heen dit ook doet en als iets normaals beschouwt.

Antwoord

Beste vriend,

Dank voor je vraag. Goed dat je nadenkt over je mogelijke plaats in de hemel. Velen vergeten dat. Zij leven voor het hier en nu. Maar er is meer. Er is een leven na dit leven. En ons leven van vandaag bepaalt hoe en waar wij dat leven straks doorbrengen, kortom: of we zalig worden of niet.

De Heere God heeft ons de Bijbel gegeven. Daarin vertelt Hij ons duidelijk wie er wel en wie er niet in Zijn hemel komen. Hij is Degene die dat bepaalt, niet wij. Hij bepaalt wat goed is en wat niet. Wij zijn vergeleken bij Hem kleine mensen die niets hebben in te brengen op dit punt.

Het is voor ons dus ontzettend belangrijk om te luisteren naar de Heere zelf. Wat zegt Hij over zalig worden? Na het lezen van je vraag krijg ik een beetje de indruk dat de (boodschap van de) Bijbel bij jou niet zo bekend is. Klopt dat? Ik zou daarom tegen je willen zeggen, zorg dat je een Bijbel in je bezit krijgt (als het een probleem voor je is er één te kopen, wil ik hem je gratis geven/opsturen) en lees daarin.

God zegt duidelijk en onomwonden dat je alleen zalig kunt worden wanneer je hebt gevraagd om vergeving. Wij zijn namelijk mensen met zonden. Zonden op allerlei gebieden. Zonde is ten diepste opstand tegen God. Wij bepalen onze eigen normen, terwijl we hebben te luisteren. Die houding herken ik in mezelf. Ik ben zo'n mens die zijn eigen regels stelt en daarmee tegen God inga. Diezelfde gedachte lees ik eerlijk gezegd ook in jouw vraag. Laten we beseffen, niet wij als mensen van 2017 bepalen wat goed of fout is, dat doet God Zelf.

Daarom zit er voor mij en voor jou maar één ding op: buigen voor de allerhoogste God en Hem vragen om Zijn vergeving. Daar mag ik dit bij zeggen: onze God diet niets liever dan mensen vergeven. Hij staat klaar om ook jou genade te bewijzen. Zijn Zoon Jezus Christus liet Zich straffen in plaats van mensen zoals wij. Daarom is er voor ons vergeving en genade verkrijgbaar.

En ja, inderdaad, je voelt hem al aankomen, seks met meerdere meisje is niet Gods bedoeling. Op dat punt (en wellicht ook op andere gebieden) vraagt jouw leven om een correctie, in de Bijbel heet dat bekering. En trouwens, wat zou jij er zelf van vinden als je je voorstelt ooit een vaste vrouw te hebben die telkens terugdenkt aan nummer 6, 13, 22 en 41? Ik kan me niet voorstellen dat je daar gelukkig van wordt. Laat dat dan je toekomstige vrouw ook niet overkomen.

Nogmaals, fijn dat je je vraag stelde. Dringend vraag ik je, ga na het lezen van dit antwoord niet over tot de orde van de dag. Denk niet, nu weet ik hoe christenen erover denken. Laat je door dit antwoord roepen door de levende God zelf. Hij wil niets liever dan jouw behoud. Hij wil jou in de hemel hebben en ik wil je daar graag tegenkomen. Met dat doel word je de weg gewezen. In Psalm 86 staat het zo (Bijbel in Gewone Taal): U vergeeft mensen die tot U bidden... Er is een lied dat zegt het zo: ‘k Heb Jezus nodig, heel mijn leven, ik heb Jezus nodig elke dag....

Mocht je meer willen weten, mail gerust (o.a. via de redactie is mijn mailadres te verkrijgen)

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk