Zeg nooit nooit

drs. W.H. Hoorn / 3 reacties

Vraag

Is het mogelijk dat je zeker weet dat iets nooit gebeurt? Kan je bijvoorbeeld zeker weten dat je nooit naar Turkije op vakantie gaat in de toekomst? Of kan je er alleen vanuit gaan dat je daar niet naar toe gaat in de toekomst? Wat is eigenlijk de definitie van het woord “nooit”? Hoe wordt daarover gedacht in het geloof? Ik vind het altijd moeilijk als mensen het woord “nooit” gebruiken of als mensen bijvoorbeeld zeggen dat hij/zij nooit naar (bijvoorbeeld) Turkije op vakantie gaat (ook niet in de toekomst). Dat kan je toch niet 100 procent (of meer) zeker weten? Je weet toch niet hoe dingen in de toekomst lopen? Of dat je dan anders gaat denken?

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Je stelt hier op zich best wel een boeiende vraag. Alleen de Heere weet wat de toekomst ons nog brengen zal, want onze tijden zijn in Zijn hand (Ps. 31:16). Maar het is inderdaad niet ondenkbaar dat wij op een later tijdstip in ons leven heel anders over bepaalde zaken gaan denken dan wij dit nu doen.

Hoe dit verloopt is voor ieder mens weer anders, want dat is afhankelijk van onze ervaringen en de manier waarop wij deze ervaringen, hetzij goed, hetzij slecht, een plaats in ons leven geven. Wij zijn allemaal en stuk voor stuk weer anders door de Heere geschapen dan een ander en Hij kent ons beter en dieper dan wij onszelf kennen (Ps. 139:1-5). Dat houdt in dat de Heere, omdat Hij ons heeft geschapen, recht op ons en ons leven heeft en daarom ook ons leven bestuurt. En omdat wij stuk voor stuk weer anders door Hem zijn geschapen zullen wij onze ervaringen vaak ook anders verwerken en daarom op een eigen manier omgaan met wat de toekomst ons in dit leven mogelijk nog kan brengen.

Je kunt er echter wel voor 100 procent van uitgaan dat sommige dingen nooit zullen gebeuren, omdat zij voor ons mensen gewoon onmogelijk zijn. Wij zullen bijvoorbeeld, en ook in verband met jouw vraag, nooit helemaal zeker kunnen weten wat onze toekomst is.
En weet je; dat is maar goed ook. Want de mens die zijn/haar toekomst weet is een heel ongelukkig mens, omdat hij/zij niets meer van het leven heeft te verwachten. Het is daarom dan ook veel beter wanneer wij ons leven in Gods Hand leggen en ons daarin laten leiden door Zijn Woord en door Zijn Geest, in plaats van ons suf te piekeren en ons zorgen te maken over onze toekomst.

En wat het in jouw vraag aangehaalde voorbeeld van het reizen naar Turkije betreft; het lijkt mij niet onmogelijk dat jij daar misschien nog wel eens heen gaat. Maar zeker weten kan ik dat niet en jij ook niet. Want dat soort dingen zullen dus wij nooit helemaal zeker kunnen weten. Alleen ons verleden ligt voor ons vast, maar onze toekomst is in Gods hand.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Tags in dit artikel:

toekomst
3 reacties
Vanille
Dit antwoord geeft mij moed! Ik maak me soms zoveel zorgen om de toekomst dat ik heel graag wil weten wat er gaat gebeuren... Maar inderdaad, al zou ik het weten was er niets meer te verwachten! Daarbij is dit inderdaad een leuke en interessante vraag om over na te denken. Het leven met God is verrassend. (denk ik en is mijn ervaring tot nu toe) Zeg daarom inderdaad nooit, nooit... geen ding zal bij God onmogelijk zijn! Dank voor de vraag en dank voor de reactie!
Vanille
ik zie heel veel inderdaad;) blijkbaar ben ik het er heel erg mee eens!
onesimoes
Petrus zei ook dat hij Jezus nooit zou verlaten. Het is niet slecht om voor te nemen "iets slechts" niet te doen, maar soms zeggen we dat te vaak uit hoogmoed.