Bijbel van kaft tot kaft lezen

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

De dominee van ons zei een tijdje geleden: lees de Bijbel van kaft tot kaft. Dit wilde ik proberen, maar ik vind het lastig om lange stukken te lezen en om het gelezen gedeelte toe te pasen. Ik blijf nu eigenlijk hangen bij het bijbelboek Samuel. Mijn vraag is: zijn er tips om de Bijbel van kaft tot kaft te lezen? En hoe kan ik het gelezen gedeelte toe passen? Zijn er misschien boeken die kunnenn helpen? Zo ja, welke?

Antwoord

Hier staan diverse relevante artikelen: www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/bijbellezen

5 reacties
hansa
Beste vraagsteller, misschien heb je wat aan deze tip.

Wij gebruiken de Bijbel met uitleg. De een leest een of twee teksten voor uit het gedeelte wat aan de beurt is en de ander leest de uitleg ervan voor. En zo verder. Dat bevalt ons prima. We hebben (na Genesis en Exodus) Leviticus uitgelezen en zijn nu begonnen in Nummerie. Geen boeken die je als eerste zou kiezen om te lezen. Maar met de uitleg erbij was het een nieuwe ervaring om ook dit aandachtig te lezen. Veel zaken werden duidelijk waar we eerder overheen gelezen hadden.

Als je alleen bent, dan zou je als volgt kunnen lezen:
Lees een of twee bijbelteksten zachtjes voor jezelf en daarna de uitleg (die onderaan staat) hardop. Of andersom. En zo verder. Dan krijg je wat variatie en houd je je aandacht erbij. Probeer daar een vaste gewoonte van te maken.

Zegen!
Jeremiah
Wat voor vertaling gebruik je? In mijn SV kan ik het bijbelboek Samuel niet vinden..
hansa
@Jeremia: 2 boeken van Samuël kan je vinden ná Ruth en vóór Koningen. Ook in de SV!
Jeremiah
Ha idd, Hoe abuis kan je zijn.. T zal de warmte wel zijn..
Sammie2016
Je zou kunnen beginnen met de evangeliën, het leven en de bediening van Jezus Christus, per slot van rekening moet iedere christen hem navolgen in de aanbidding van de levende God.

God zei over zijn eniggeboren zoon "hij is de geliefde, luistert naar hem".
Het is erg van belang de zoon te (er)kennen, te gehoorzamen en na te volgen in het leven. Pas dan kan iemand beweren te volle te leven.
De apostel Johannes zegt het zo ...
1 Johannes 2:23 .. Een ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, erkent ook de Vader.

Verder zijn de Psalmen, Spreuken en Prediker een aanrader vanwege de enorme wijsheid en goddelijek raad die en aanmoediging die er in staan.

veel plezier in het lezen en bestuderen van de Bijbel, een brief van onze lieve hemelse Vader.