Vriend is Paauwiaan

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds drie weken een vriend. Alleen hij gaat niet naar de kerk, maar hij leest thuis. Hij is Paauwiaan. Maar is dat ook goed of zitten daar verkeerde dingen in? Ze zijn heel erg tegen de kerk, dus ik denk dat hij nooit een keer mee zal gaan. Ik heb er eigenlijk nog niet met hem over gepraat. Ik ben 15 en hij is 16 en onze ouders vinden het nog een beetje te vroeg voor verkering. Dat snap ik ook wel, maar eigenlijk kun je er niks aan doen als je verliefd wordt. Dus ik kan, denk ik, beter maar even wachten om te vragen of hij misschien een keer mee naar de kerk wil, want anders zijn z’n ouders er denk ik nog meer op tegen dat we verkering hebben!

Antwoord

Beste vriendin,

Drie weken is nog niet zo lang voor verkering en bovendien hebben jullie ouders wel gelijk dat 15 en 16 jaar voor vaste verkering nog wel een beetje jong is. Maar ik denk dat het goed is dat je van het begin af aan heel duidelijk tegen je vriend zegt dat je naar de kerk wilt blijven gaan en dat je het er niet mee eens bent als mensen dat niet doen. Hoe goed de preken misschien ook zijn die zij thuis lezen. In dit opzicht dwalen helaas de "Paauweanen" (zo worden de volgelingen van ds. Paauwe, die omstreeks 1950 met de Hervormde Kerk gebroken had en in Den Haag voor een kleine schare volgelingen preekte, genoemd).

Ds. J. P. Paauwe is jaren geleden reeds overleden, maar sommige van zijn "volgelingen" gaan nooit naar de kerk, en lezen thuis preek. Anderen, die vroeger ook bij hem kerkten, gaan nu wel naar een andere kerk. De Heere vermaant ons ook nadrukkelijk in Zijn Woord: "En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben" (Hebr. 10:25).

Met hartelijke groet,
Ds. J. Driessen

Lees meer artikelen over:

Paauwethuislezer