Assurance of Salvation

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik lees veel boeken van Martyn Lloyd-Jones. En ik ben het met hem eens over het lastige onderwerp “Assurance of Salvation”. Dat betekent dat als een mens opnieuw geboren is door de geest van God, het onmogelijk is om de eeuwige behoudenis te verliezen. Je zou ook kunnen zeggen: eenmaal een kind van God, altijd een kind van God. Maar nu heb ik een vriend in Amerika, die de oude Quakers aanhangt en gelooft dat je van de behoudenis af kunt vallen. Nu onderzoek ik de oude Puriteinen en ben benieuwd wat zij geloven. Weet u hier iets van en wat is uw opvatting over zekerheid der verlossing? Ik vind dit een zeer belangrijk onderwerp. En weet u misschien goede boeken over dit onderwerp?

Antwoord

Beste,

De puriteinen aanvaardden de Westminster Confessie en ze steunden ook de Dordtse Leerregels (voor hen bekend onder de naam Canones of Dordt). Beide belijdenisgeschriften belijden de volharding der heiligen en de zekerheid van de zaligheid. Iemand die specifiek hierover heeft geschreven is dr. J. R. Beeke in de populaire uitgave van zijn proefschrift “The Quest for Full Assurance”. Ik denk dat je hiermee een stap verder bent.

Hartelijke groet,
Ds. W. van Vlastuin

Tags in dit artikel:

geloofsafval