Naar de Huishoudbeurs

Kand. G.A. van Ginkel / 6 reacties

Vraag

Kun je al christen naar de Huishoudbeurs gaan? Ik zelf ga nu en ga absoluut niet naar optreden van zangers, maar wat betreft stands enzo?

Antwoord

Dominees en ook halve dominees weten vrijwel altijd een antwoord te geven, zelfs als ze weten van hoed noch rand... Dat is eigenlijk best knap. En soms ook een beetje dom.

Ik voel de verleiding opkomen om de huishoudbeurs onder een reformatorisch vergrootglas te leggen, zonder dat ik ook maar één stap op die beurs heb gezet en dan hard te gaan roepen wat er allemaal vrijwel zeker niet deugt... Maar ik doe het niet! Ik denk aan een hoogleraar die ooit schreef: Met een minimum aan kennis, hebben we vaak een maximum aan oordeel (prof. C. Graafland). Een uitspraak om ter harte te nemen!

Mogelijk is die huishoudbeurs over het algemeen best heel aardig; informatief en inspirerend. Wie zal het zeggen. Ik zou die plek niet zondermeer willen associëren met Sodom en Gomorra. En dan er bij: is Wegwijs  -of noem een andere refobeurs- heilig of vrij van zonden...? Wordt daar God zo gezocht of bedoeld?

Misschien is het een idee om, als je dan toch gaat -want dat besluit heb je immers al genomen- alle dingen te onderzoeken en het goede te behouden. Je onthoudend van alle schijn des kwaads. Biddend: Wend, wend mijn oog van d’íjdelheden af!

Ondertussen heb je al een verheven besluit genomen: ik ga absoluut niet naar het optreden van zangers! Wellicht vind je hier ook niet direct de blijde zangers die de psalmdichter voor ogen heeft... Maar misschien valt het mee en ontmoet je nog iemand met wie je van hart tot hart kunt spreken over het huishouden van God en van Zijn kinderen.

Kand. G. A. van Ginkel

Naschrift redactie:
Schreeuw om Leven staat ook op de Huishoudbeurs en doet daar goed werk.

Lees meer artikelen over:

uitgaan
6 reacties
Justinus
Ben het met kand. van Ginkel eens: er gebeurt ook veel goeds op een dergelijke beurs!
En: je stapt toch ook in je auto hoewel je weet dat met de auto ongelukken worden verzoorzaakt...
Gerard
Ik vind het niet zo'n gekke vraag. Natuurlijk is er van alles. Zoals ook dit:

Beleef The Boys Next Door bij de Huishoudbeurs.
The Boys Next Door is de ultieme show om samen met je vriendinnen te bezoeken. Gespierde strippers treden voor je op in een prachtige, houten spiegeltent die sfeervol gedecoreerd is. DJ’s zorgen voor opzwepende muziek als de ‘boys’ bezit nemen van het podium. Houd je adem in en geniet een half uur lang van de spannendste attractie van de Huishoudbeurs. De show is dagelijks te zien en vindt elk uur plaats. Je mag deze bijzondere – tikkeltje stoute – voorstelling niet missen. Zorg dat je erbij bent! Aan deze productie is een jaar lang intensief gewerkt. The Boys Next Door werd afgelopen najaar vervolgens voor de eerste keer gepresenteerd op de Beestenmarkt in Leiden, waar honderden vrouwen op de voorstelling af kwamen. Ook tijdens de Huishoudbeurs verwachten we veel belangstelling. Wacht dus niet te lang en verzeker jezelf op tijd van tickets. Deze kan je online aanschaffen wanneer je je Huishoudbeurs toegangskaart koopt, maar ze zijn ook te koop tijdens de beurs.
Toegang voor dames ouder dan 18 (en natuurlijk ook heren die van heren houden)!
pindas83
Nou Gerard, ieder z'n meug maar om nu de chippendales te propageren? Heeft ook weinig met huishouden te maken toch?

Ik dacht eigenlijk altijd dat de huishoudbeurs een soort refo-beurs was, maar blijkbaar maken ook ongelovigen hun huis schoon.
Ik zou er sowieso niet heen gaan, strippers of niet, lijkt me een verschrikking.
Lekkerbek
De huishoudbeurs zou ook niets voor mij zijn, maar ieder z'n meug.
Wat ik aan de vraag niet begrijp is dat er getwijfeld wordt of het wel mag maar degene al wel besloten heeft om te gaan. T werkt toch andersom? Eerst nadenken of iets verantwoord is en dan beslissen of je wel of niet gaat? Beetje omgekeerde volgorde.
evantorisch
Mag je als christen wel leven vanuit een wettische houding "mag dit wel of mag dit niet?"
In mijn Bijbel staat iets over de wet van de vrijheid, en dat alles is geoorloofd maar niet alles sticht, en over leven door de Geest en niet naar de letter enz.
Wie leven wil met een lijst ge- en verboden zal niet geestelijk volwassenen worden lijkt mij.

Net zoals je in het winkelcentrum bepaalde zaken en gelegenheden kunt mijden, kun je op de huishoudbeurs ook bepaalde stands laten voor wat ze zijn.
Volgens mij is het 'amusement' in een aparte hal, dus de kans dat je perongeluk dingen ziet die je niet wilt zien lijkt me niet al te groot.
Prisma23
Zowel de Huishoudbeurs als de refovariant Wegwijs heb ik nog nooit bezocht.
Ook als kreeg ik geld toe zal ik dat ook nooit doen, mij veel te materialistisch / op consumptie gericht.