Schuldbelijdenis bij het ‘moeten trouwen’

drs. J. Hoekman / 3 reacties

Vraag

We vragen ons af waarom er bij het ‘moeten trouwen’ schuldbelijdenis gedaan moet worden voor de kerkenraad. Waarom wordt het zevende gebod er zo uitgelicht? Wat is hier de oorsprong van dat dit zo gebeurt in de kerk? En waarom alleen bij dit gebod en ook op deze wijze (voor kerkenraad of gemeente)? Dit gebod weegt toch niet zwaarder dan de andere geboden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dat ligt eraan in welke kerk/denominatie je zit. In sommige gemeenten bespreek je dit met je predikant en belijd je dat dit niet het door God gewilde begin is. Dat je een voorschot hebt genomen op een zegen die in het huwelijksformulier staat. Zo gaat iedere kerkenraad daar verschillend mee om. Vroeger maakte men onderscheid tussen doodzonden en andere zonden, maar dat geldt niet in de meeste kerken heden ten dage! Maak dit tot een bespreekpunt in je kerkenraad of bij je predikant als je die hebt.

In onze gemeente hebben we een beleidsplan waarin staat dat de kerkenraad in onze gemeente het vertrouwen heeft uitgesproken in de predikant dat hij ook daarin de juiste beslissing zal nemen. Het wordt wel besproken maar de beslissing laten ze aan mij over!

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman
Van de Ark op Urk

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

schuldbelijdenis
3 reacties
John61
Ik heb het een keer meegemaakt, zo'n openbare schuldbelijdenis. Ik vond het een beschamende, hypocriete vertoning, temeer omdat ik wist dat een groot deel van de gehuwden in de gemeente ook een voorschot op hun huwelijk had genomen, maar waar uit geen zwangerschap was voortgekomen. Dat had daarom ook geen gevolgen voor de huwelijksvoltrekking en leidde niet tot een openbare schuldbelijdenis.
nachtegaaltje
Volledig mee eens John61! Qua schuldbelijdenis mogen we allemaal voorin de kerk staan. Rake opmerking wat je zegt over al dan niet zwanger zijn.
Johangroen
helemaal eens met John61, ik heb in de gergeminned vroeger dit veel meegemaakt en de dominee had het daar moeilijk geweest en zei ook tegen de gemeente wie zitten hier allemaal die medeschuldig zijn? dan zag je vele rode hoofden.

en waarom alleen dit gebod zo groot maken? we maken ons schuldig aan alle geboden het is elke dag schuldbelijdenis doen. ik heb nooit begrepen waarom er zo gefocust word op het zevende gebod.