Niet sterk in geloof staan

drs. J. Hoekman / 3 reacties

Vraag

Ik ben niet gelovig opgevoed, maar rond mijn 20e wel naar de kerk gegaan (ben nu 21). Ook heb ik een Bijbel en was ik een tijdje erg met het geloof bezig, maar nu lijkt het wel alsof ik niet meer de kracht kan vinden om naar de kerk te gaan, te bidden of er mee bezig te doen. Als ik christelijke liedjes luister dan denk ik: “Ja, ik moet er voor gaan!” Maar dat gevoel is dan de volgende dag weer weg. Hoe kan het dat ik niet sterk in het geloof sta? Hoe kan ik God hierin voelen en zeker weten of Hij bestaat?

Antwoord

Die vragen moet je niet aan mij maar aan God Zelf voorleggen. Als jij niet de kracht kunt vinden vraag je Zijn Geest om kracht. Als je het zeker wilt weten, dan moet je luisteren of je nog ademt. En als je ademt: weet dan dat God ook onze adem in Zijn hand heeft. Gevoel is bedrieglijk, meer dan wat dan ook. Het gaat om overgave en vertrouwen. En heel veel naar God luisteren in Zijn Woord.

Als je niet zo sterk in het geloof staat, dan heeft dat te maken met de aanvechtingen van de duivel, die jou, zeker als je hem behoorlijk wat jaren gediend hebt, beslist niet wil loslaten. Hoe dichter je bij de Heere komt, hoe sterker de aanvechtingen. En zoals je zelf ook al zegt, hij ontneemt je soms zelfs de kracht om naar Gods Huis te gaan.

Mijn gebed is altijd: Heere, wil u mijn gedachten gevangen nemen en die brengen onder de gehoorzaamheid van Jezus Christus.

Welkom in de strijd.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman
Van de Ark op Urk

Tags in dit artikel:

geloofsstrijd
3 reacties
imvi
Dag,
Ik ben van rond de leeftijd v/d vragensteller en zou graag met haar/hem in contact komen, emailadres kan.opgevraagd worden via redactie.
Groet, Imvi
elisdewaard
Vriend,

Ook ik sta beschikbaar voor je om bijvoorbeeld vragen te beantwoorden of om zo maar eens te praten! Emailadres kan opgevraagd worden!

Hartelijke groet en Gods (onmisbare) zegen,

Elis
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo vraagsteller,
Als je God wilt vinden moet je geloven dat hij bestaat. Waarschijlijk weet je het wel met je verstand. In de bijbel staat:
Heb 11: 6 Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door hem worden beloond.

God wil je helpen dicht bij hem te zijn. Je moet dan alle slechte dingen loslaten. Zonde trekt ons van God weg. Je kunt niet de wereld (de zondige dingen) liefhebben en ook God liefhebben.
1 Joh. 2: 15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. 17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.
Veel kracht daarvoor. Reactie: emaildfj1@gmail.com