Belijdenis van het geloof rond 18e jaar

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. H. Paul, n.a.v. het antwoord op de vraag 'Overstappen van kerk zonder toestemming mijn ouders'. Ik kan me het antwoord voorstellen. Inderdaad een gewichtige zaak om over te stappen naar een andere gemeente, dat doe je niet zomaar. Tegelijkertijd worden jonge mensen rond die leeftijd wel opgeroepen (ook binnen de Gereformeerde Gemeenten) belijdenis van het geloof te doen (of dat tenminste ernstig te overwegen). Dat lijkt me ook een gewichtige zaak. Kan die beslissing dan wel genomen worden rond de leeftijd van 18 jaar?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vraagstel(ler)ster,

Belijdenis van het geloof afleggen houdt in het belijden van het geloof, dat door de Heilige Geest gewerkt is. Maar het is ook de weg die men als dooplid behoort te gaan om wat door de ouders bij de doop beloofd is over te nemen. Men mag geen dooplid blijven. Art. 28 van de Ned. Gel. Belijd. roept er toe op. Het is dan gehoorzaamheid betonen aan de roeping die op een dooplid rust. Dat behoort biddend gedaan te worden.

De leeftijd waarop dit plaats heeft is ongeveer 20 jaar. Bij Calvijn was dat veertien jaar. Een bewijs dat het opvolgen van een roeping vooraan staat. Dat is natuurlijk heel wat anders dan een beslissing nemen die ermee in strijd is.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

belijdenis