Kind met Polycysteus Ovarium Syndroom

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Mijn echtgenote heeft PCOS. Dit heeft er voor gezorgd dat we lastig kinderen konden krijgen, maar we zijn toch gezegend met een dochter die inmiddels vier jaar is. Zij vertoont nu ook al tekenen van PCOS doordat ze haargroei op haar benen heeft van een volwassene en op haar rug. Hoe gaan we hier als ouders mee om? En zijn er behandelingen voor kinderen voor?

Antwoord

PCOS wordt als syndroom beschreven vanaf de puberteit. Er zijn wel aanwijzingen dat het daarvoor al problemen kan geven, maar dan gaat het meest om toenemend gewicht. In geval van PCOS is het in verwachting raken moeilijker en specialistisch gezien wordt aangeraden hulp te zoeken ingeval van kinderwens > 1 jaar onvervuld. Het grotere gewicht kan ook reden zijn voor het zoeken van hulp los van de kinderwens. Uw vraag is echter een andere en het betreft uw dochter van vier. In dat geval zou ik met uw vragen toch eens langs uw huisarts gaan, want ik zou uw dochter (als huisarts) voor een goed advies graag eerst even zien.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

PCOS