Orde der Transformanten

Ds. H. Veldhuizen / 23 reacties

Vraag

1. Hoe denkt u over nieuwe geloofsbewegingen zoal de Orde der Transformanten?

2. Mag iemand die niet is gepromoveerd zich doctore noemen, slechts omdat de persoon in kwestie voorganger van een geloofsbeweging is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je hebt een vraag gesteld over de nieuwe geloofsbeweging de Orde der Transformanten en vraagt wat ik daarvan vind. Nu, je zult op internet wel wat van deze orde gelezen hebben: de Orde der Transformanten is, zoals men het zelf zegt, een christelijke leefgemeenschap in Hoeven (N-Brabant) die zich in haar leer baseert op de Bijbel en vroeg-christelijke geschriften. Een van de basisbeginselen is dat ieder mens een vrije wil heeft waarmee hij of zij kan kiezen wat hij/zij wil: God reikt ieder mens de hand en het is aan hem of haar of hij/zij die hand aanneemt en welke richting hij/zij wil inslaan. Die richting moet natuurlijk zijn zoals God hem of haar bedoeld geeft. Centraal daarbij is een hechte relatie met God. Dat geldt voor ieder mens, ongeacht zijn/haar ras, afkomst, seksuele geaardheid of wat dan ook. Het streven is om te leven naar het voorbeeld van Jezus Christus. Vandaar de naam: Transformanten, wat duidt op veranderen en omzetten (transformatie), bijbels gezien zou je kunnen spreken van bekeren.

Nu vraag je hoe ik over deze leefgemeenschap denk. Nu, zo ver ik kan beoordelen bestaat de leefgemeenschap uit oprecht zoekende mensen die ook oprecht proberen te leven. Misschien heb je gelezen dat de orde een aantal jaren geleden in opspraak kwam vanwege een schietpartij in Rotterdam waarbij twee leden van de orde werden aangehouden. Deze werden echter door gebrek aan bewijs vrijgesproken. En een jaar of twee geleden was er een steekpartij in Laren (NH) waarbij een lid van de orde betrokken was: hij kreeg zes jaar gevangenisstraf, maar daar is hoger beroep tegen aangetekend.

Zulke berichten doen de leefgemeenschap natuurlijk geen goed. Ook wordt de orde ervan beschuldigd dat mensen gehersenspoeld worden: er zouden mensen overgehaald worden om in de leefgemeenschap te wonen en relaties met familieleden (echtgenoten ouders, kinderen) buiten de leefgemeenschap te verbreken. Dat is natuurlijk heel verdrietig als het bijvoorbeeld een man of vrouw betreft die zijn of haar echtgeno(o)t(e) en/of kinderen of de ouders niet meer mag zien maar, laten we eerlijk zijn, dat heeft in de regel te maken met relatieproblemen die er al tevoren waren. De leefgemeenschap is in kranten ook wel eens een seks-sekte genoemd, wat er onder andere mee te maken heeft dat de meeste leden van de leefgemeenschap naturist zijn en als het hun uitkomt naakt lopen. Maar of dat direct met seks te maken heeft...?

Toch vind ik dat niet het meest wezenlijke. Niet dat ik het met de opvattingen van de orde eens ben, integendeel. Als de leefgemeenschap zich werkelijk de relatieproblemen van een of meer van haar leden zou aantrekken lijkt het me door haar de meest bijbelse weg om te proberen die relatieproblemen uit de weg te ruimen en als dat mogelijk is de relatie te herstellen, en ieder geval er stevig aan te werken dat een lid zijn/haar kinderen of ouders kan zien. En wat het naturisme/naaktlopen betreft: de leefgemeenschap beroept zich daarbij op een tekst uit het vroeg-christelijke geschrift Evangelie van Thomas, waarin onder andere staat: “Zijn (Jezus’) leerlingen vroegen Hem: Wanneer zult U zichtbaar zijn en wanneer zullen wij U zien? Hij zei: Wanneer jullie zonder schaamte je kleren afleggen en ze op de grond leggen en met de voeten betreden zoals kleine kinderen, dan zullen jullie de Zoon van de Levende zien en zullen jullie niet bang zijn.” Het Evangelie van Thomas is echter een buiten-bijbels geschrift dat waarschijnlijk is ontstaan in de tweede eeuw na Christus en op naam van de discipel Thomas is gezet, zoals in die tijd wel meer gebeurde dat een geschrift op naam van een van de discipelen werd gezet. Ook beroept de leefgemeenschap zich wel op Adam en Eva die in het paradijs naakt waren en geen schaamte kenden.

Maar het is duidelijk dat de Bijbel heel anders over naaktheid spreekt: Adam en Eva kenden na de zondeval en als gevolg daarvan wel schaamte (Genesis 3:7 en 10), de Heere God maakte voor hen kleren en kleedde hen daarmee (vers 21). Als Noach dronken en naakt op de grond ligt leggen zijn twee zonen op respectvolle wijze een kleed over hem heen en als Noach uit zijn dronkenschap ontwaakt zegent hij hen daar om (Gen. 9:21-17). Naaktheid is, in tegenstelling tot wat de orde zegt, in de Bijbel dikwijls juist het beeld van zondig leven (2 Korinthe 5:3; Openbaring 3:17 en 16:15) of gevolg van Gods straffen (Ezechiël 16:37-39).

De leefgemeenschap is om haar opvattingen over naakt wel eens een seks-sekte genoemd, maar nog eens, ik denk dat dat niet direct waar is. Naaktzijn heeft bij hen een symbolische betekenis: als je naakt bent haal je de barrières tussen jezelf en anderen weg, je staat eerlijk en oprecht, zoals je bent, tegenover elkaar en legt vuile kleren van jaloezie, trots, hoogmoed of bezitsdrang e.d. af, zegt de orde. Anders gezegd: je bent en leeft onbevangen als een kind, wat in overeenstemming is met Jezus’ woorden dat we moeten worden als een kind (Matth. 18:3). Maar dat neemt niet weg dat naakt lopen zoals de orde voorstaat heel beslist niet de bijbelse weg is.

Wat veel wezenlijker is: de leefgemeenschap zegt in een oprechte relatie met God en naar het voorbeeld van Jezus te willen leven. Is dat werkelijk de bijbelse weg? Niet alleen dat er bij Jezus geen sprake van is dat Hij heeft aangedrongen op leven in een leefgemeenschap evenmin als bij de eerste christenen, ondanks dat er in Handelingen 2 en 4 gesproken wordt van vrijwillige gemeenschap van goederen (2:44-45 en 4:32 en 34). In 2:46 en ook verder in het boek Handelingen lezen we van het wonen van christenen in eigen huizen. Het betekent alleen dat er grote zorg voor en eenheid onder elkaar was.

Maar het meest wezenlijke is dat er bij de Orde der Transformanten geen bijbels zicht is op het werk van Christus. Christus is namelijk niet in de eerste plaats een voorbeeld om na te volgen, hoe belangrijk dat facet ook is. Maar Hij is de Middelaar Die onze zonden op zich nam en voor onze zonden naar het kruis. We worden niet zalig door in een oprechte relatie met God te leven. Dat zou wel zo moeten zijn, maar wie zou dat werkelijk kunnen? Maar we worden zalig door het geloof in de gekruisigde en opgestane Christus. Gaat het bij de Orde der Transformanten niet om zalig worden door de werken van de wet en heeft met name de apostel Paulus er niet op gewezen dat dat een doodlopende weg is? (Romeinen 3). Slaat de leefgemeenschap van de Transformanten de zondeval niet over, en dat wij allen zondaren zijn (Romeinen 3:9-20)? We kunnen uit onszelf niet terug naar het paradijs en ‘onze zondige kleren uitdoen’. We staan als zondaren naakt voor God en het is alleen de genade van God en van Jezus Christus die ons van onze ‘zondige naaktheid’ kan verlossen.

Beste vriend(in), er zou nog wel meer te zeggen zijn. Maar ik denk dat het laatste het meest wezenlijke is: hoe staan de tegenover het Middelaarswerk van Christus? Vrede in ons leven krijgen we alleen door het geloof in Christus. Zoals, na alles wat Paulus in Romeinen 3 en 4 geschreven heeft, hij in Romeinen 5: 1 schrijft: “Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus.” Ik hoop dat je daar zelf uit hebt leren leven en steeds meer uit mag leven.

Je had ook nog een tweede vraag, namelijk of iemand die niet is gepromoveerd zich doctore mag noemen omdat hij/zij alleen maar voorganger van een geloofsbeweging is. Nu, de titel doctor, dominee of voorganger e.d. is zover mij bekend, niet ‘beschermd’. Iedereen kan zich doctor noemen, zelfs als hij/zij nauwelijks een universitaire opleiding heeft gehad. Als hij/zij zich maar niet op het terrein van de wetenschap gaat begeven, want dan valt hij/zij door de mand. Net zoals iedereen zich ook, als hij dat wil, dominee kan noemen, zolang hij/zij zich maar niet officieel als dominee uitgeeft en zich bijvoorbeeld in een kerk beroepbaar wil stellen. Zo zal het ook wel zijn met een voorganger die zich doctore noemt. In een vrije groep of leefgemeenschap is dat, zolang de groep of leefgemeenschap het accepteert, mogelijk, maar in de wetenschap of in de kerk niet. Ik denk echter dat het beter zich maar aan de officiële en werkelijke titulatuur te houden en zich niet anders voor te doen dan het in werkelijkheid is.

Beste vriend(in), ik hoop dat ik duidelijk geweest ben. Voor meer informatie over de Orde der Tansformanten of de titel doctor(e) verwijs ik nogmaals naar internet.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

sekte
23 reacties
sydneylover
Ik heb een beta-studie achter de rug, waardoor ik volgens de wet Ir. voor mijn naam mag zetten. Iets wat ik overigens nooit doe omdat ik er niet zo van houd op die manier mensen te moeten imponeren.
Met verbazing heb ik de verhandeling rondom het woord 'doctore' gelezen met als verheven sneer dat sites als wikipedia niet betrouwbaar zouden zijn.

Gelukkig was mijn beta-studie lekker exact. Terugkijkend hadden we bij het onderwerp Electronica misschien de Orde der Transformatoren moeten oprichten :-)..
Samanthi
Oh ik heb noikokura voor mijn naam staan
Verena
Wat betreft de tweede zaak waar Karianne Esser het over heeft, ook in cassatie bleef de niet geringe opgelegde straf, van 8 jaar en het betalen van een schadevergoeding aan het slachtoffer, overeind.