Socinianen

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

In de dogmatiek van ds. Kersten ben ik heel vaak de groep "Socinianen" tegengekomen. Kunt u mij vertellen in welke kerk, sekte, stroming de Sociniaan in 2003 te vinden is?

Antwoord

De Sociniaanse opvattingen zijn vandaag o.a. terug te vinden in allerlei moderne opvattingen over de verzoening (Wiersinga, Den Heijer). Kort gezegd komen die opvattingen hierop neer: God hoeft niet verzoend te worden. Hij is geen tiran die bloed wil zien. Hij kan ook zonder bloed wel barmhartig zijn, want Hij is enkel liefde.

De bedoeling van het kruis is dan ook dat wij verzoeningsgezind moeten worden. Wij moeten door het kruis verlost worden van onze angst dat God zou kunnen toornen. Een ieder die op Golgotha schrikt van hetgeen de godsdienstige mens doet om zichzelf te handhaven, komt tot bekering en kiest de kant van Jezus om met Hem de weg van de liefde te gaan. Deze opvattingen zijn dus helaas met name in SOW-kerken terug te vinden.

Ds. J. Driessen