Wat moet ik doen als hij mij op date vraagt

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Ik heb deze vraag naar aanleiding van een ontmoeting met een jongeman. Ik ben een meisje (20) dat in het dagelijks leven niet veel christelijke mensen tegenkomt. Ik heb een tijd op een christelijke datingsite gezeten en heb daar ook dates vandaan gehad. Nu was ik erachter gekomen dat dat niet echt mijn ding is en ben ik er vanaf gegaan. In het alleronverwachts heb ik een jongeman ontmoet die ik één keer per week zie en er is een klik. Daarmee bedoel ik dat we samen superveel kunnen lachen, open zijn over allerlei soorten onderwerpen, elkaar af en toe plagen of leuke opmerkingen naar elkaar maken. Kortom, het is heel gezellig. We zitten de dag dat we elkaar zien samen met nog een paar anderen op kantoor die ons ook aansporen te gaan daten omdat we zo leuk zijn samen.

We hebben het hier samen niet over gehad en daar is ook niet echt haast bij, maar ik zit met een vraag uit voorzorg. Wat moet ik doen als hij mij op date vraagt. Hij is niet christelijk (heeft wel familie die christelijk is) en ik weet niet of hij open zou staan om bijvoorbeeld met mij mee te gaan naar de kerk als het zover komt. Ik vind dit een moeilijke situatie omdat ik niet weet hoe God deze weg wil gebruiken. Als ik met deze man ga daten en er zou een relatie uit voortkomen, kan ik dan het geloof met hem delen? Kan ik iets voor hem betekenen in het geloof? Zou ik hem hierin kunnen stimuleren? Sta ik dan alleen in het geloof in deze relatie? Allerlei soortgelijke vragen komen naar boven als ik denk aan een relatie met een niet gelovige. Ik denk dat het voor mij wel als een groot gemiste kans zou voelen als hij me op date zou vragen en ik dat zou afslaan, niet alleen omdat ik deze man lief, leuk en aardig vind, maar ook omdat ik zelden zo'n goede klik heb gehad met iemand (een man) en me elke week weer verheug op het weerzien. Nu is het zo dat ik in januari daar van kantoor weg ben, dus mocht het mislopen zou ik niet weer elke week geconfronteerd worden met hem, wat ik ook als voordeel zie.

Antwoord

Beste vraagsteller,

O, o, als we toch eens de toekomst konden voorspellen, wat zou dat toch gemakkelijk zijn... Of niet, want dan is alle verrassing weg en zijn er geen uitdagingen meer! Als je met deze leuke man zo’n goede klik hebt, leg hém dan al je vragen en twijfels voor! Dáármee leer je hem kennen en merk je ‘vanzelf’ of een doorgaande relatie er in zit!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

datingrelatie met niet-gelovige
8 reacties
Jeremiah
Nooit, maar dan ook nooit doen. Daar komen drama's van. Een relatie is geen evangelisatiemiddel.
Hartje3
Eens met Jeremiah! Als gelovige kun je moeilijk samen leven en je kinderen opvoeden met een ongelovige. Ik spreek uit ervaring. Je kunt hem best vertellen over je geloof en het zou prachtig zijn als hij mee naar de kerk gaat en Jezus leert kennen maar dit is geen garantie of relatie is geen middel tot bekering. Ik heb heel wat jaren geleden toen ik zelf nog niet geloofde maar wel kerkelijk was hier voor gekozen. Het is een lange weg die je gaat. Kies iemand die Jezus lief heeft en geweldig als je dit met elkaar kunt delen!!
pannenkoek
Ho ho, kan ik dan alleen maar uitzonderingen??
3 zwagers van ons zijn onkerkelijk opgegroeid. Allen de volwassendoop gehad. Ze zijn alle 3 trouw kerklid.
Een nieuwe vriendin van ons is geraakt door het woord. Onkerkelijk opgegroeid, en via via bij ons in de kerk gekomen. Ze hoopt in juni belijdenis te doen en gedoopt te worden.
Aan deze mensen kunnen velen een voorbeeld nemen!

Dus: zeg nooit nooit!
vrouw78
Eens met Mw. Rots. Onze dochter werd verliefd op een ongelovige jongen. We hebben daar met haar en die jongen over gesproken. Zij wil graag trouwen met een man die gelooft. Dat is naar hem toe uitgesproken. Die jongen zei tegen ons dat het hem niet uitmaakte dat zij gelovig is, dat hij haar daarin zou vrijlaten. En dat het echt niks voor hem was, het geloof.
Wij hebben hem verteld dat het geloof zo door ons hele leven geweven is, dat een relatie met onze dochter niet mogelijk is als het geloof voor hem niks zou zijn. (zo stond onze dochter er ook in)
Oh maar ik ga best n keer mee naar de kerk hoor, reageerde hij.
Dat het geloof niks voor hem was, is door God veranderd!
Mijn idee is, leg alles voor de Heere neer, wees duidelijk naar jezelf en hem toe vanaf het begin met deze zaken.
Marisa
Ik kan me zo goed voorstellen dat je graag een leuke vriend wilt. Nu kom je iemand tegen waar het mee klikt, maar hij is niet gelovig. De vragen die je erover hebt, kun je in eerste instantie echt niet met deze jongen bespreken! Hij zal niet weten waar je het over hebt. Jullie leven in verschillende werelden.
Heus, er komt nog wel iemand voor jou met wie je het geloof wèl kunt delen! Dat is zoveel beter. Zie 2 Kor. 6:14
Paradiso
Wat zijn sommigen stellig in hun reactie. Eigen negatieve ervaringen delen lijkt me prima, maar om daar dan meteen de conclusie aan te verbinden dat een relatie met die jongen nooit goed zal gaan is toch te kort door de bocht?! We kennen de jongen niet. Én het meisje niet. Ik vind het antwoord van mw. Rots een fijn en nuchter advies.
Kapoentje92
Beste vraagstelster, zo te lezen ken je de betreffende jongeman nog niet heel erg goed. Je vraagt ook niet meteen of je wel of niet een relatie met hem moet beginnen, maar wat je moet doen als hij je op date vraagt. Het lijkt of de reacties daaraan voorbij gaan.
Mijn reactie op zijn vraag zou zijn: uitleggen waar je over twijfelt, namelijk over zijn geloof. Je hoeft niet per se meteen op een officiële date te gaan toch? Je zou ook een goed gesprek met hem kunnen voeren over wezenlijke zaken als geloof. Je merkt snel genoeg - denk ik - hoe hij hierin staat.
Zoals mw. Rots ook opmerkt: een relatie is echt een heleboel stappen verder! Maak je daar nog even niet te druk om, al is het goed om in het achterhoofd te houden.
Succes!
abcd
ik zou je aanraden hier een stukje van te kijken, vanaf minuut 35: https://www.youtube.com/watch?v=XvsQFDVoZqI