Twijfelen over toekomst

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik zit op dit moment in een fase dat ik veel keuzes moet maken en er veel op mij afkomt. Ik moet keuzes gaan maken voor een studie en ik denk ook na over mijn toekomst. Ik weet echter nog niet wat ik nu écht wil en ik blijf steeds twijfelen (niet alleen qua baan, maar ook of ik bijvoorbeeld wel of niet wil trouwen of alleen wil blijven). Door alle drukte (twijfels/school/werk/vrienden/etc) word ik erg onrustig en merk ik ook dat mijn stille tijd er vaak bij in schiet.

Ik leef van dag tot dag en sommige periodes voelt het echt als ‘overleven’. Ik heb vaak het gevoel dat ik alles niet meer aankan. In deze periodes word ik heel somber en zie ik vaak alleen nog maar de moeilijkheden en kan ik niet meer genieten van de mooie dingen die er zijn. Ik zou graag antwoorden hebben op al mijn twijfels, maar ik weet niet hoe. Ik weet dat ik hiervoor mag bidden, maar het voelt alsof ik hiermee niets opschiet. Verder is mijn vraag: moet ik hiervoor bidden? Heeft God echt een plan met mij?

Antwoord

Beste...,

Je kunt pas ergens een beslissing over nemen als de tijd daarvoor rijp is én je voldoende informatie hebt om te kúnnen beslissen. Maar het lijkt erop dat jij alle belangrijke keuzes van en voor het leven nu al wilt nemen. Dat kan helemaal niet.

Leuk voorbeeld dat je zelf aandraagt: Ga je trouwen of blijf je alleen? Dat weet je toch niet van tevoren? Past het binnen de levensopgave die je hebt (daarover zometeen meer) dat je een maatje voor je leven krijgt of past het er beter bij dat je als alleengaande door het leven gaat? Niemand weet dat van tevoren. Na verloop van tijd zul je dat ontdekken. Het kan zijn dat je binnen afzienbare tijd overweldigd wordt door de liefde, dat het geen keus meer is. Sommigen moeten wat langer wachten op de grote liefde van hun leven en weer anderen ontdekken dat het niet voor hen weggelegd is.

Durf en wil je accepteren dat het leven altijd heel veel open eindjes kent en dat het soms een mysterie is en blijft? Ik zeg er maar meteen bij dat dit alleen maar lukt als je de God van je leven vertrouwt. En Hij werkt stap voor stap. Dat is heel goed voor ons, want dan blijven we afhankelijk.

Praktisch voorbeeldje: Mensen vragen mij weleens of ik tot mijn pensioen bij de EH blijf werken. Dan zeg ik altijd dat ik dat niet weet, aangezien ik daar niet over ga. Op zichzelf genomen zou ik het op dit moment geen straf vinden, maar ik weet niet of de Heere God nog een andere taak/opdracht voor mij in petto heeft. Dus ik sta er heel open in; ik zal zien wat Hij op mijn weg brengt. Ik vertrouw Hem. Zie je dat dan heel veel ontspanning geeft, ook al weet je dingen (nog) niet?

Ik geloof dat de Heere God voor elk van Zijn kinderen een levensopgave heeft. Maar Hij legt niet van tevoren het complete plaatje uit. Op mijn 30e had ik er geen flauw benul van dat ik ooit directeur van de EH zou worden, bijvoorbeeld. God laat ons stapje voor stap zetten en de ene periode van ons leven kan Hij gebruiken om ons voor te bereiden op de volgende. Psalm 119 geeft die richting al aan: God geeft ons licht op ons pad en een lamp voor onze voet. Precies genoeg licht voor de volgende stap, maar geen glazen bol voor de toekomst.

Daarbij nog iets. Ik zei net dat ik geloof dat God voor elk van Zijn kinderen een levensopgave heeft en dat je die gaandeweg mag ontdekken. Daar hoort nog iets bij: Hij geeft ook de levensomstandigheden die nodig zijn om aan de levensopgave te kunnen voldoen. Zo is God. Hij zal in al onze behoeften naar Zijn rijkdom heerlijk voorzien, zegt Paulus. Hij zal ons geven wat nodig is om tot Zijn doel met ons leven te komen. De kracht onder ons is altijd groter dan de moeite voor ons.

Dus probeer vertrouwend je weg te gaan en laat je verrassen door wat God voor jou in petto heeft. En tob alsjeblieft niet over wat je nog niet weet. De tijd zal het leren. Zegen en overgave gewenst!

Drs. Els J. van Dijk

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Tags in dit artikel:

studiekeuzetoekomst