Borderline Persoonlijkheidsstoornis

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben pas gediagnostiseerd met BPS. Echter kan ik me alleen vinden in deze problematiek op het gebied van mannen (intieme relaties). Ik heb daarbuiten goede vrienden en vriendinnen. Tevens nog van de basisschool. Ook zij herkennen mij niet in de diagnose. Dit zijn allemaal gezonde en goed onderhouden relaties. Dit geldt trouwens ook voor mijn familie. Kunnen ze dan toch deze diagnose stellen?

Antwoord

Ik lees uit je schrijven dat er bij jou een persoonlijkheidsstoornis is vastgesteld. Nu weet ik niet waar, door wie en op welke gronden de conclusie is getrokken.

Waar komt de diagnose BPS vandaan? In het laatste kwart van de 20e eeuw bestond de diagnose BPS nog niet. Wel was er een patiëntenpopulatie die bij aanmelding steeds diverse diagnoses kreeg toebedeeld. Daarvan is door wetenschappers een samengestelde groep onderzocht met de vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn van de steeds wisselende diagnoses. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat er vastgesteld kon worden dat er een overlap aan symptomen van maximaal negen kenmerken aanwezig waren. Uiteindelijk leidde dat ertoe dat vijf of meer van de negen kenmerken de diagnose BPS zou verwerven. Daarbij was het ook van belang dat aanwezige symptomen al enigszins zichtbaar moesten zijn vanaf puberteit/jong volwassenheid.

Als er bij onderzoek minder dan vijf symptomen aanwezig zijn wordt er gesproken van BPS-trekken. Belangrijk is te weten dat er bij vastgestelde BPS grote verschillen zijn in uitingen van de patiënt. Het verschil wordt gemaakt doordat niet iedereen dezelfde symptomen heeft van de negen.

Uit je bericht wordt mij niet duidelijk of er sprake is van BPS. Je noemt mogelijk één van de symptomen. Als dit het enige symptoom zou zijn kan er nog niet gesproken worden van een BPS. Ik adviseer je degene die jou gediagnostiseerd heeft nog een keer inhoudelijk te laten uitleggen hoe hij/zij tot de diagnose is gekomen. Lukt dat niet naar tevredenheid, vraag dan een second opinion aan. Wel vraag ik mij af als er verder niet veel met je aan de hand is wat er dan mis gaat bij intimiteit.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

borderlinepersoonlijkheidsstoornis