Vader verbiedt contact met jongen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu al een paar maanden contact met een jongen die ik via internet heb leren kennen. We hebben in de tussentijd elkaar één ontmoet. Mijn vader wist dat en vond het goed. Nu, een paar weken later, zegt hij regelmatig dat ik het contact moet verbreken. Dat betekent dat ik niet mag chatten, bellen, of dat we elkaar mogen ontmoeten. Nu wil ik graag dat we elkaar weleens zien en dat hoeft voor mij echt niet perse elke week. Erover praten heb ik al vaker gedaan en dat werkt gewoon niet meer. Ik ben het niet met mijn vader eens. Hij lijkt vastberaden. Nu wil ik graag hem voor de tweede keer ontmoeten zonder dat mijn vader het weet, want ik ben het zat. Hoe denkt u over deze aanpak?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe ik denk over ’stiekem’: tja, hoe belángrijk is het voor jóú om hem te ontmoeten? Gaat het bij jou om die jóngen of om tegen je váder in te gaan nu hij de omgang verbiedt? Actie is reactie heb ik altijd geleerd, dus het laatste zou me niet verbazen. Bovendien, mocht het een serieuze vriendschap kunnen gaan worden, dan wil je dat toch niet in het verborgene blijven volhouden? Ík heb geen idee hoe oud (of jong) je bent, wie die jongen is, enzovoort. Je váder kent jou en heeft wellicht de bewuste jongeman ook ontmoet zodat hij zou kunnen uitleggen waarom hij nu anders reageert dan enkele weken geleden (als je dat tenminste wilt hóren!). Jij moet dus opnieuw met je vader gaan praten en misschien wel heel goed naar hem luisteren.

Ik snap het wel, hoor, dat het verbieden van contact juist het tegendeel uitwerkt en jij dus stiekem wilt chatten, bellen, ontmoeten, maar is het verstándig????? Weet je, liefde (die natuurlijk begint met het maken van contact) is niet alleen een gevoel, maar heeft ook te maken met keuzes. En neem maar van mij aan, dat je vader het béste met jou voorheeft omdat hij van zijn dochter houdt. Verspeel dat niet door je eigen eigenwijzigheid van dit moment waarop je ‘vertrouwen’ op het spel zet!

Vraag: waar is je moeder in dit verhaal? Kun je met haar overleggen, dan zou ik dat zeker ook doen omdat moeders anders kijken dan vaders... en wie weet wat zij gaat zeggen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

ouders