Minder vrijen na bevalling

F.J. Bijzet / 4 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn vier jaar geleden getrouwd. We hadden meteen veel seks in onze relatie, ongeveer 3-5 keer per week. We hadden er veel plezier in. Toen ik zwanger raakte van ons eerste kindje hebben we ook gewoon veel seks gehad tot het eind van de zwangerschap. Alleen toen ik bevallen was begon het probleem. Een aantal dagen na de bevalling begon mijn man al steeds over seks. Ik zei dat ik er nog geen zin in had omdat bij mij alles zeer deed. Na twee weken is het vloeien opgehouden en hebben we weer seks gehad. Ik had nog steeds pijn, maar ik wilde hem niet teleur stellen.

Nu is het negen maanden geleden dat  ik ben bevallen. We hebben ongeveer een keer per week seks, mijn man klaagt dat het te weinig is. Maar het doet bij mij nog steeds pijn bij het litteken. Ik doe het wel, maar voor mij is er niet veel plezier meer bij. Ik ben naar de dokter geweest. Die zei dat er een litteken zat, maar verder niets. Ik begin steeds meer ruzie te krijgen met mijn man over seks. Ik ben bang dat het mis gaat. Verder is mijn man een hele goede man en lieve vader, maar ik vind dit wel moeilijk. Ik voel me tekort schieten.

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je open vraag. Een hele goede vraag ook, want ik denk dat er veel vrouwen zijn die dit zullen herkennen. En veel mannen dan natuurlijk ook!

Laat ik beginnen met mijn eerste reactie. Het is een normaal verschijnsel dat er aan het begin van een relatie veel gevreeën wordt en dat dat na verloop van tijd afneemt! En zeker door het moederschap verandert daar voor veel vrouwen iets in. Moeder bestaat niet voor niets voor de helft uit moe. Een kind hebben eist veel tijd op en daardoor sta je ook minder open voor je eigen behoeften op seksueel gebied. Bij jou komt daar bij, zoals bij veel vrouwen na een bevalling, dat het door het litteken pijnlijker is geworden. Ook dat is logisch. Alles moet weer een plekje krijgen en is anders dan het voorheen was. Vrijen en pijn is een heel vervelend iets. Daardoor geniet je er minder van, en sta je er ook minder voor open.

Daarnaast is de druk van je man, het gevoel dat je tekort schiet, een extra belasting die het vrijen niet prettiger maakt! Pijn van het litteken kan geleidelijk aan verdwijnen.

De belangrijkste uitdaging waar jullie nu voor staan is niet vaker vrijen, maar vrijen uit het pijn- en schuldhoekje te halen. De negatieve lading die het nu heeft te veranderen in een positieve lading. Dat kun je doen door te beginnen op zoek te gaan naar waar je wel naar verlangt (dus niet naar vrijen met pijn, maar naar meer intimiteit en geborgenheid). Daar kun je meer aandacht aan geven en samen op zoek gaan naar een manier waarop intimiteit leuker en plezieriger wordt. Vrijen zonder dat het meteen zeer doet, maar je er samen wel enorm van geniet. Zodat seks weer een positieve lading krijgt zonder dat je bang hoeft te zijn. Het kan zomaar zijn dat daardoor de pijn uiteindelijk ook afneemt omdat je kunt ontspannen. Voor jou betekent dat op zoek gaan naar wat je wel wilt en waar je wel naar verlangt. Naar waar je je zonder angst voor pijn wel aan over kunt geven.

Voor hem betekent dat een sfeer scheppen waarin jij kunt ontspannen. Niet een sfeer van “het is niet genoeg.” Juist die houding doet de zin bij de ander meestal dalen tot het nulpunt. Maar een sfeer van “ik ben er voor jou, wat heb je nodig?”

Hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

Ferdinand Bijzet

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
4 reacties
AHHK76
Heel goed antwoord. Ja het is herkenbaar. Laat je niet onder druk zitten en twijfel niet aan jezelf. Deze dingen kun je niet forceren, dat werkt gewoon averechts. Daarnaast kun je misschien nog eens kijken of je iets aan het litteken kunt doen...?! Zalf om het litteken te verminderen of glijmiddel om pijn te voorkomen... Of misschien nog eens door een andere dokter ofzo er naar laten kijken?
Sterkte en beterschap ermee!
leene
Goed antwoord van dhr Bijzet. Ik weet niet of je ook nog borstvoeding geeft. In dat geval is je oestrogeen spiegel vaak laag en is de vaginawand ( tijdelijk) dunner en droger. Een glijmiddel kan hierbij helpen. Blijft de pijn bij het litteken- ook als je je meer kunt ontspannen- dan zou ik er zeker een gynaecoloog naar laten kijken.
trap13teus
een eerlijke vraag,mannen zijn anders dan vrouwen op sexueel gebied, laat uw man zijn verstand boven zijn gevoel gaan.De Bijbel zegt:woon met verstand bij uw vrouw en op een andere plaats dat de jonge mannen matig moeten zijn. Geef je vrouw effe de tijd,anders krijgt ze vroeg of later een afkeer van sex.
sex tot het eind van de zwangerschap en 2 weken na de bevalling weer is echt te gek.

een man.
bootje
Ik denk dat je heel eerlijk naar je man en naar jezelf moet zijn! Je bent tegen je zin in over je grens gegaan om het hem naar de zin te maken en waarschijnlijk geen schuld gevoel te krijgen. Nu kom je in een cirkel die echt doorbroken moet worden. Je hebt al geen zin vervolgens doet het ook nog/weer pijn, waarop je lichaam ook weer reageert en zo blihf je door 'rommellen'. Echt zonde als jullie eerst een fijn sexleven hadden. Hopelijk verbeterd het door eerlijk te zijn naar elkaar en too t je man meer respect. Eigenlijk heeft je man nu door zijn 'voorbarige gedrag' alleen maar langer last van negatieve gevolgen. Wij hebben zelf 2 kindjes en het idee dat ik 2 weken na mijn bevalling met een vers litteken, vermoeidheid en op hol geslagen hormonen 'moet' vrijen.... ik vindt het persoonlijk respectloos van je man vooral omdat je er zelf niet aan toe
was. Heel bot gezegd...doordat hij toen niet langer kon wachten zit hij nu alleen maar langer op de blaren. Hopelijk komen jullie eruit en wordt het weer net zo fijn als eerst want dat is goed mogelijk 1of 10 jaar getrouwd met of zonder kinderen.
Sterkte!