Meisje uit vriendengroep met lesbische relatie

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een dilemma. Ik zit in een vriendengroep van de kerk waarmee wij elke zondag avond uit de kerk gaan koffiedrinken. Nu zijn mijn beste vriendin en ik bijna jarig en vieren we onze verjaardag samen. Wij hebben een meisje (N) bij ons in de vriendengroep die lesbisch is en zij heeft een relatie. De vriendin van N gaat niet mee naar onze vriendengroep omdat veel ons het niet eens zijn met deze relatie. Nu vieren wij dus onze verjaardag en N heeft aan mijn beste vriending gevraagd of haar vriendin ook mee mocht. Mijn vriendin heeft geantwoord dat zij er geen problemen mee heeft maar dat ze het met mij moet overlegggen. Nu heb ik er mijn twijfels over wat ik moet doen. Ik wil het absoluut niet accepteren dat zij een relatie heeft en dit ook laten merken, omdat ik geloof dat deze relatie zondig is. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mooi om als vriendengroep met elkaar uit de kerk koffie te drinken en over de preek na te praten. Wat is het waardevol om zo met elkaar om te gaan en elkaar op te scherpen in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus. Bijzonder om samen te onderzoeken hoe Jezus met mensen om ging. Hij zocht het verlorene op, de reddeloze, de zondaars, de verschopten. Hoeren en tollenaren. Daar gaan wij niet zo veel mee om en ook niet zo graag. Naar hen stralen we vaak niet zoveel liefde en licht uit. Die liggen ons niet zo. Zo was het ook in Jezus’ dagen. Ze beschuldigden Hem dat hij met al die mensen omging, ja zelfs met hen at.

In jullie groep is een vriendin die een andere geaardheid heeft. Dat weten jullie en ik  lees dat jullie haar met liefde omringen. Ze hoort bij de vriendengroep. Daar word ik blij van.

Toch is niet alles zo liefdevol als het zou moeten zijn. Zij heeft een verhouding met een ander meisje. Bijbels gezien een onmogelijke zaak. Dat weet jullie vriendin ook en haar vriendin net zo goed. En wie weet hoe elk van die meisjes geworsteld heeft met haar geaardheid, gerouwd, gehuild. De vriendin van jullie vriendin mag niet op jullie vriendengroep komen. Ze wordt niet getolereerd. Nu is er één van jullie jarig en vraagt jullie vriendin of ze haar vriendin mee mag brengen.

Wat gaan jullie doen... enkele vrienden hebben er geen moeite mee. Anderen hebben er wel moeite mee en jij wilt het absoluut niet accepteren.

Maar, let even goed op; haar vraag is niet of je hun relatie wilt accepteren, maar of ze haar mee mag brengen... Je vindt dat deze relatie een zondige relatie is. Dat is het ook heel duidelijk. Ik neem aan dat je dat in alle liefde al met elkaar besproken hebt. Denk je door te weigeren verandering in die relatie te brengen?

Voor mij blijft dan de vraag over: Wat zou Jezus doen: haar aan de kant zetten of... in liefde met die meisjes omgaan? Wat zei Hij tegen die vrouw die in overspel gegrepen was, toen al die ‘goede’ Schriftgeleerden en Farizeeën weggegaan waren, omdat Jezus hen gezegd had, wie van u zonder zonde is, gooit haar maar dood... Die zat en daar gingen ze, want ze voelden: ik ben ook vol zonden. In zonden ontvangen en in ongerechtigheid geboren. Wat hebben we er als mensen een puinhoop van gemaakt. De andere geaardheid is ook een gevolg van de val in het Paradijs. Alles is ontwricht en verbroken.

Maar wat moet jij nu doen??? Je hoeft die verhouding niet goed te keuren, maar je mag deze vriendin ook niet afschrijven. Ze is een mens net als jij. Je moet als christen zeker in liefde met hen optrekken. Zou God niet machtig zijn om juist door een liefdevolle benadering harten te veranderen? Praat met de anderen hierover, maar niet in de verwerpende sfeer. Probeer te behouden of te winnen. Van harte liefde en bewogenheid toe gebeden.

Mw. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

Tags in dit artikel:

lesbischvriendschap