Tegenstrijdig gevoel bij vrienden

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een enorm tegenstrijdig gevoel van binnen wanneer ik denk aan mijn vrienden. Het komt omdat ik graag andere vrienden wil hebben waarvan ik zeker weet dat zij net zoveel van mij houden als ik van hun. Maar het lastige van dit alles is dat ik niet weet of ik ze nou gewoon moet gaan verlaten of dat ik hun help met hun problemen, want ik weet wel dat het ergens niet goed zit bij hen en dat ze iemand nodig hebben die zij kunnen vertrouwen.

Antwoord

Beste briefschrijver,

Meestal zet ik boven een antwoord “beste vraagsteller”, maar hier lees ik geen vraag. Ik lees over een tegenstrijdig gevoel. Tja, dat kan. En dan kun je in een dilemma terechtkomen. Maar met de summiere beschrijving die je geeft, weet ik niet waar je het precies over hebt. Het enige is wat ik kan zeggen is, dat vriendschap van twéé kanten komt en géén eenrichtingsverkeer is (zoals ik proef uit jouw woorden). Wil je een gericht antwoord, formuleer dan eerst een vraag. Aan de hand van duidelijke, heldere voorbeelden.

Overigens mooi dat je van je zelf zegt dat je betrouwbaar bent: dat is een waardevolle eigenschap! Hopelijk ervaren de vrienden-waar-je-het-over-hebt dat ook!

Marijke Rots