Bijbellezen en toepassen

drs. J. Hoekman / 2 reacties

Vraag

Ik ben sinds een halfjaar de Bijbel van voor af aan het lezen. Ik geloof dat het goed is om te doen, maar vind het ook lastig om te doen. Ik vind het lastig om bij sommige Bijbelgedeelten de toepassing op je eigen leven te maken. Ik lees ook een dagboek en daar word dat eigenlijk al voor je gedaan. Maar mag je daar volledig op vertrouwen? En hoe kan ik gedeelten die ik in de Bijbel lees toepassen op mijn eigen leven? Ik vind dit erg lastig wat kan je doen om het makkelijker te maken? Het kan soms zo'n gewoonte worden om Bijbel te lezen. Moet je dan altijd bij het lezen ervaren dat je iets leert van dat gedeelte of iets in je leven gaat veranderen aan de hand van dat gedeelte?

Antwoord

Het allerbelangrijkst is het lezen van het Woord, omdat lezen hetzelfde is of zou moeten zijn, als luisteren naar Gods stem. Zo zegt 2 Timotheüs 3:16: “Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig ...”enz. Het zou geweldig zijn als we bij iedere tekst en iedere keer als we de Schrift lezen iets zouden ervaren van Gods aanwezigheid en dat ieder deel iets veranderd in ons leven. De dingen die we lezen zijn wel altijd nuttig, soms/vaak niet op het moment zelf, dat kan ook, maar meestal schiet het ons te binnen bij gelegenheden en in situaties wanneer je het juist niet verwacht. Dat noem ik: op Gods tijd. Als we de Schrift lezen, lezen we wel altijd iets wat God tot ons hart zegt, ook al begrijpen de oren van ons hart het niet altijd.

Dus het antwoord is, nee, je moet niet altijd iets ervaren bij het lezen, omdat lezen primair / in de eerste plaats, luisteren naar Gods stem is, dat is het onderscheid tussen de Schrift en alle andere boeken op deze aarde. Ja, er verandert altijd iets in je leven, want lezen doe je niet vrijblijvend, maar je ervaart dit niet altijd op dat moment. Laat er, voordat je Zijn Woord leest,  een gebed in je hart zijn: spreek HEERE want ik wil graag horen en gehoorzamen wat U tot mij te zeggen hebt.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
De Ark op Urk

Tags in dit artikel:

bijbellezen
2 reacties
Gerard
Wat ik een grote hulp vond is dat ik de Bijbel minder ging lezen in de trant van wat moet ik doen of wat mag ik niet doen maar meer in de trant van wie God is en wie de Heere Jezus is. Zijn heiligheid, Zijn almacht, Zijn strengheid, Zijn rechtvaardigheid, Zijn ontferming, Zijn liefde, Zijn lankmoedigheid, Zijn trouw. Daardoor leer ik God steeds beter kennen, waardoor ikzelf ook steeds meer verander.

Bijvoorbeeld in Daniel hoe duidelijk wordt dat God volledig onder controle is over alle heersers en koninkrijken, in die tijd en in de toekomst, in het kleine en in het grote. Of beelden worden verduidelijkt zoals Boaz de losser van Ruth, zoals Jezus onze Losser is. Of de lankmoedigheid maar het ononafwendbare oordeel voor wie zich niet bekeren en tegelijkertijd de belofte van de Messias in de profeten wat dan duidelijker wordt in het N.T.

Dus minder de focus op wat doen mensen goed of fout doen in de Bijbel en meer de focus op wat God doet.
Lecram
Als je met het idee rondloopt dat je altijd wat moet ervaren als je de bijbel leest kan dat ook leiden tot somberheid en twijfel.

De bijbel is ook niet in de eerste plaats bedoeld om een persoonlijke gids voor ons te zijn, maar als openbaring van Gods grote plan met deze wereld. Wij zijn wel onderdeel van dit plan en daarom is het ook belangrijk om te weten wat ons aandeel daarin is en wat God van ons verwacht. De bijbel is daarin volgens mij erg duidelijk: God liefhebben boven alles en (wat een gevolg daarvan is) de naaste als onszelf.
Onze ervaring is ondergeschikt aan wat wij moeten doen binnen Gods Koninkrijk. Voor de Joden is sowieso het geloof een kwestie van doen, dat zie je in de hele bijbel door (de bijbel is door Joden geschreven).