Huisstofmijtallergie

M. M. Methorst / 3 reacties

Vraag

Mijn man heeft last van huisstofmijtallergie. Hij heeft hier medicatie voor. Sinds ons trouwen vijf maanden geleden is het bij vlagen erger geworden. Nu hebben we al speciale kussens, een speciaal dekbed en een matrasbeschermer speciaal tegen huisstofmijt die hij bij zijn ouders ook had. Toen mijn man nog thuis woonde was het op zijn kamer een bende, daar werd nauwelijks gestofzuigd. Ik stofzuig wel regelmatig, maar toch is zijn allergie erger geworden sinds ons trouwen. Voor mijn gevoel hebben we alles gedaan om de allergie binnen de perken te houden. Het kost ons momenteel de nodige nachtrust omdat ik niet tegen zijn gesnotter kan en dan ga ik maar in het logeerbed slapen. Ik ben begonnen om al het beddengoed op 95 graden te wassen, om te kijken of dit helpt. Het enige wat ik kan bedenken wat een oorzaak zou kunnen zijn is dat hij is verhuisd van een huis uit 1980 naar een jaren 30-huis. Is er nog iets wat we kunnen doen? Ik vind het vooral heel vervelend voor mijn man.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een huisstofmijtallergie kan vervelende klachten veroorzaken. Zeker als u soms in het logeerbed moet slapen om uw eigen nachtrust te behouden.

De belangrijkste elementen liggen in het schoonhouden van uw huis en medicatie. Voor het schoonhouden van uw huis zijn goede tips te vinden op de website van thuisarts.nl.

Maar ook op de website van het Rijnstate-ziekenhuis staat een pdf-document met goede adviezen.

Wat betreft de medicatie zou uw man nog eens een afspraak kunnen maken bij de huisarts om te kijken of hierin nog wat geoptimaliseerd kan worden.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Tags in dit artikel:

allergie
3 reacties
Catherine
Beste vraagstelster, mijn man heeft ook behoorlijk last van deze allergie (+ in de maanden juli en augustus allergie voor graspollen)
Je schrijft dat je man medicatie krijgt, maar welke?
Als het alleen tabletten zijn (aerius of Xyzal) is dat vaak toch niet afdoende in bepaalde periodes. Er is nog neusspray (Avamys) die de oorzaak bij de bron aanpakt en is het gesnotter een stuk minder.
Wij hebben nu laminaat in de slaapkamer, ik haal daar elke dag de swiffer overheen en tweemaal per week een klamvochtige dweil en ook dat helpt.
Huisstofmijt zit helaas overal in huis en is een heel lastige vorm van allergie.
Sterkte!
tulp
Paar tips van een ervaringsdeskundige: stofzuig hooguit 1 keer in de week. Als je stofzuigt, dwarrelt het stof door de lucht en geeft het meer klachten. Wil je vaker zuigen, gebruik dan in plaats daarvan een swiffer of een systeem met vochtige doekjes.
Laat je bed de hele dag open liggen: huisstofmijt heeft een hekel aan licht.
In de slaapkamer geldt ook weer: probeer een balans te vinden tussen schoon genoeg en al het gedwarrel van stof als je schoonmaakt/ met beddengoed wappert.
Huisstofmijt gaat dood bij 60 graden, dus 95 graden hoeft niet.
Jess
Herkenbaar verhaal en het lijkt soms op dweilen met de kraan open. Je kunt nog zo goed je best doen met schoonmaken enz. maar je blijft last houden.

Ik heb zelf ook deze allergie in combinatie met astma. Raad je aan een afspraak bij de huisarts te maken, om te kijken of je in contact kunt komen met de POH die veel tips en adviezen heeft.

Heb nu een allergietablet erbij gekregen, naast de 3 verschillende inhalators, het lijkt te helpen........