Het doel van God

drs. W.H. Hoorn / 2 reacties

Vraag

Wat is het doel van God? Ik bedoel niet het doel met ons als mensen (schepping) maar het doel van God zelf. Heeft God een doel?

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Een korte en duidelijke vraag, waarop ook een kort en duidelijk antwoord kan worden gegeven. Een antwoord waarin ik niet zoveel hoef te zeggen, maar in plaats daarvan de Bijbel kan laten spreken.

Het doel dat God met Zijn schepping heeft is dat deze hele schepping, en ook de in zonde gevallen mensheid, Hem zal eren en loven tot in alle eeuwigheid. Daartoe heeft Hij het werk van de satan, die de mensheid en de wereld in zonde heeft laten vallen, door het volbrachte heilswerk van de Heere Jezus, teniet gedaan en de macht van de boze over ons gebroken. Want Hij wil dat wij bevrijd zouden worden uit deze macht, zodat Hij verheerlijkt zal worden.

Dat kunt u lezen in Jes. 61:1-3. “De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden, om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en de dag der wrake onzes Gods; om alle treurigen te troosten; Om den treurenden Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwden geest; opdat zij genaamd worden eikenbomen der gerechtigheid, een planting des HEEREN, opdat Hij verheerlijkt worde.”

Zo heeft Hij alle dingen nieuw gemaakt. En in Openb. 21:1-7 kunt u een prachtige samenvatting lezen van zowel de gevolgen van dit nieuw maken van alle dingen door Hem voor ons en Zijn wil met ons en met de schepping. En dat is ook Zijn doel. “En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer. En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is. En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen,  en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan. En die op den troon zat zeide, Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw. En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en Het Einde. Ik zal den dorstige geven van de fontein van het water des levens voor niet. Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.”

Er zijn nog wel veel meer Bijbelgedeelten, die Zijn doel beschrijven, maar deze zijn volgens mij het duidelijkst.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

2 reacties
Purple
Dit antwoord is denk ik niet helemaal waar de vraagsteller op doelde. Volgens mij is de vraag wat de zin van Gods bestaan is wanneer er geen schepping is.

Dat de schepping er is om Gods eer en heerlijkheid te verkondigen en dat Schepper en schepsel wederzijds vreugde in elkaar vinden, daar is de Bijbel vol van.

De vraag wat het doel van God is zonder de schepping leidt denk ik naar de leer van de Drie-eenheid: God vindt oneindige vreugde in Zichzelf.
cicero
Dit doet me denken aan een anekdote van Augustinus. Iemand vroeg eens: wat deed God voordat hij de wereld schiep? Antwoord: toen was hij bezig de hel te scheppen voor mensen die dergelijke nieuwsgierige vragen stellen. Vervolgens zegt Augustinus dat de vraag niet klopt, want als de tijd is ontstaan met de schepping, is er geen vóór de schepping.