De preekstoel is geen steekstoel

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat betekent de uitspraak "de preekstoel is geen steekstoel"? Hoe mag men dat interpreteren?

Antwoord

Volgens mij spreekt deze uitdrukking voor zichzelf. Zelf heb ik hem ook eens gebruikt. Wij hebben Gods Woord zonder aanzien des persoon te preken. Maar wij mogen niet bewust een steek onder water geven om iemand te krenken of ons eigen gelijk te halen, zonder een naam te noemen terwijl de betreffende persoon die je stiekem bedoelt het wel voelt. Dat is met bedekte termen iemand een steek geven. Daar is de preekstoel niet voor.

Beter is een steek krijgen in het hart waar we van lezen in Handelingen 2: En zij waren verslagen in het hart. De kanttekening spreekt dat over: doorpriemt, doorstoken. Dat bracht tot geloof en bekering in Christus. Dan wordt de preekstoel een steekstoel met een totaal andere betekenis van genoemde uitspraak, ja een positieve betekenis.

Wanneer we in deze gestalte op en onder de preekstoel mogen zitten, liggen we in het stof en krijgen de steek in eigen hart. Het gevolg is sterven en eigen bloed kwijtraken om door het bloed van Christus gered te worden van de steek van Gods heilig recht in de ziel.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp