Dopen zonder kerk

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Ik ben 52 jaar en mijn hele leven al gelovig. Ik voel mij niet prettig in een kerk en ben ook niet kerkgebonden. Mijn ouders waren Gereformeerd maar hebben ons nooit laten dopen omdat ze vonden dat wij dat zelf moesten beslissen. Ik voel mij erg verbonden met God en de engelen en ik voel hun steun elke dag. Ik praat elke dag met God en voel me daar zeer fijn bij. Ik heb mijn eigen geloof, zonder dus een kerk. Dat wil ik ook graag zo houden.

Nu wil ik mijn geloof kracht bij zetten en mij laten dopen om voor mijn gevoel nog dichter bij God te komen. Zou ik zonder kerkdienst, dus alleen met een dominee en met wat vrienden, gedoopt kunnen en mogen worden? Ik denk dat God heel blij zal zijn en ik natuurlijk ook. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is. Ik snap dat het samenzijn in een kerk en het vieren van de doop gebruikelijk is, maar dat wil ik graag op mijn manier doen, net als ik mijn hele leven met vreugde op mijn eigen manier geloof.

Antwoord

Beste vragensteller,

Om te antwoorden op uw opmerking “ik weet alleen niet of dit mogelijk is”, kan ik u kort en bondig antwoorden: nee. Dat wist uzelf ook, want u geeft zelf aan hoe het er in de kerk aan toegaat. Lid zijn van een familie gaat niet zonder verbondenheid, in de kerk is het niet anders. De kerk is geen supermarkt waar je koopt wat je nodig hebt; de doop is daarom niet los verkrijgbaar.

Ik raad u daarom aan om de moed te hebben om contact te zoeken met een predikant/kerkelijke gemeente, want hoewel ik van uw geloof niets af wil doen, is het geloven geen zaak van het individu alleen. Catechese of kerkelijk onderwijs kan soelaas bieden om zicht te krijgen op het verbond, de gemeente, de doop, het Woord, de kerk, haar belijdenis, enzovoort. Want in de kerk doen we het niet op onze manier, maar luidt de eerste vraag altijd: Spreek, HEERE, Uw knecht hoort!

Durft u de uitdaging aan om te leren en zich eventueel te laten corrigeren?

Ik wens u in de doorboorde handen van mijn lieve Heere Jezus Christus toe, Die gekomen is om de zondaren te zoeken en zalig te maken!

Met een welgemeende groet,
Ds. E. Gouda

Tags in dit artikel:

doop