Evangeliseren bij occulte beurs

prof. dr. M.J. Paul / 1 reactie

Vraag

Beste ds. M. J. Paul. Ik heb een heel korte vraag aan u. In een lezing zei u dat er een organisatie in Nederland is die soms wel twee weken vast en dan naar een beurs gaat waar allerlei occulte dingen zijn en dat ze daar dan gaan evangeliseren. Nu ben ik benieuwd hoe die organisatie heet en of ze dat nu nog steeds doen (u zei dat u er ook nieuwsbrieven van kreeg). Alvast bedankt, ook voor alle andere vragen en antwoorden die ik op Refoweb tegenkwam.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De informatie over de bedoelde organisatie kreeg ik jaren geleden van een collega op de CHE en van een oud-student die ook zelf meedeed. Voor zover ik kan nagaan bestaat deze organisatie niet meer. In het Nederlands Dagblad stond in 2011 een artikel over christenen in Almere die hetzelfde deden: Aaldert van Soest, “Gratis evangelie op paranormale beurs” (7 nov. 2011). Ik ken deze christenen niet en heb alleen de hier genoemde informatie. Blijkbaar zijn dit christenen vanuit verschillende kerkelijke achtergronden.

Dr. Robert Doornenbal kreeg de vraag gesteld of je als christen wel op zo’n beurs kunt gaan staan. Hij vindt dit initiatief een voorbeeld hoe christenen vandaag de dag missionair kunnen zijn. "Ik ben blij als christenen deze mensen opzoeken. In de vroege kerk was dat gebruikelijk en ook christenen in oosterse landen hebben er veel meer ervaring mee dan wij. Ik hoop dat de kerken zulke missionaire vormen zullen herontdekken." Daaraan voeg ik toe dat lang niet iedereen geroepen is om dit werk te doen, want het is strijden met geestelijke machten. In de toewijding aan God is het echter wel mogelijk dat Hij de roeping tot dergelijke taken in ons hart legt en ons vraagt in zo’n moeilijke omgeving te getuigen.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

evangelisatie
1 reactie
Duijzer
Kijk eens bij Stichting Naar House www.naarhouse.nl. Zij richten zich vooral op (occulte) muziek, maar wellicht kun je daar iets mee.