Manipulatief karakter

F.J. Bijzet / Geen reacties

Vraag

Hoe ontstaat een manipulatief karakter?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hoe ontstaat een manipulatief karakter? Het is lastig iets algemeens te zeggen over een vraag waar een wereld achter zit.  En er zijn vast ook vele antwoorden op te geven.

Bepalend is in de meeste gevallen het type opvoeding dat je hebt gehad. Kinderen die weinig grenzen hebben gekregen hebben vaak geleerd dat als ze vast houden aan hun wil, ze gelijk krijgen. Niet de ouder is de baas, maar het kind. Dat begint vaak bij doordrammen en dan je zin krijgen.  Een dergelijke opvoeding is een ontstaan plaats voor manipulatief gedrag.

Maar je kunt ook als volgt er naar kijken. Je kunt ook opgroeien in een gezin waarbij één van de ouders zelf manipulatief is. in zo’n geval kijk je het gedrag van je ouders af. Eerst lijd je er onder, later kopieer je het omdat dat de enige manier is die je geleerd. Dit soort patronen zijn besmettelijk. Eerst heb je er last van, maar later doe je het zelf ook.

Ferdinand Bijzet

Zie ook: http://nl.wikihow.com/Manipulatief-gedrag-herkennen