Steeds zondige gedachten

Ds. J.J. van Holten / 3 reacties

Vraag

De laatste tijd heb ik veel gedachten die ik niet wil. Ze zijn zondig en (vaak) godslasterlijk. Die gedachten beperken ook vaak mijn geloof en relatie met God. Ik wil hier zo graag van af, want het vermoeit mij heel erg. Op internet las ik dat je tijdens zulke gedachten afleiding moet zoeken: zingen, maar bovenal negeren. Als je namelijk veel over deze gedachten nadenkt dan worden ze alleen maar groter. Ik heb dit een tijdje geprobeerd en het ging goed. Tot ik weer een terugval kreeg.

Sommige mensen zeggen dat je God voor je moet laten strijden, maar het is zo moeilijk. Steeds als ik ze heb wil ik gelijk vergeving vragen. Dit komt misschien ook doordat ik anders bang ben in de hel te komen. Nu ik schrijf, doet het mij pijn dat ik niet op God vertrouw dat Jezus al mijn zonden al heeft vergeven. Dit houdt natuurlijk niet in dat je je zonden niet meer moet belijden, maar soms bid ik en schieten al die gedachten door mijn hoofd en kan ik niet ophouden met vergeving vragen, omdat het maar door en door gaat met zondige gedachten. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen...

Antwoord

De gedachten van ons mensen zijn een rusteloze stroom die altijd maar door gaat. Dat komt omdat onze gedachten sturing geven aan ons hele leven. Al wat we doen en zeggen komt voort uit ons brein. Dat is bij ieder mens zo. En omdat wij zondige mensen zijn is daar ook veel bij wat voorkomt uit de zonde.

Soms hebben we daar, zoals je dat ook zegt, geen invloed op wat er in onze gedachten naar boven komt. Dat kunnen goede en mooie gedachten zijn. Van dankbaarheid, vreugde en liefde soms. Maar ook boze gedachten zoals wraak, haat en kwade begeerten. Je schrijft over gedachten die je niet wilt en waar je je zondig en schuldig over voelt.

In de Bijbel komen we dat bij de apostel Paulus tegen in de brief aan de Romeinen. In hoofdstuk 7 zegt hij dat als hij het goede wil, dat dan het kwade in hem naar boven komt. Dat geeft iets aan van geestelijke strijd. Wij mensen moeten strijden tegen de zonden. We moeten de boze macht (de duivel) die ons de dingen in onze gedachten geeft niet volgen maar hem afweren.

Dat afweren van ‘de boze’ kan door Bijbellezen, bidden en zingen. Jezus leert ons in het Onze vader: “En verlos ons van de boze.” En let dan eens op de grote en rijke beloften die de Bijbel geeft. Als we strijden tegen het kwade zal God ons helpen en bevrijden. Hij zal ons helpen om de overwinning te behalen op de boze machten. Jezus heeft immers de duivel, de zonde  en de dood overwonnen.

Dat is de werkelijkheid waarmee wij mensen allemaal te maken hebben. Iedere keer worden we in de Bijbel opgeroepen om weg te vluchten van het kwade, om te bidden om de Heilige Geest die de boze geesten kan verslaan enz. enz.

Het kan echter ook zo zijn zijn dat jouw probleem voorkomt uit een  psychisch aandoening. Zodat je stemmen in je hoofd hoort die je aanzetten tot verkeerder gedachten en daden. Ik begeef me als theoloog daarmee een beetje op glad ijs, want daar heb ik niet zo veel verstand van. Het zou misschien goed kunnen zijn, als je daar er veel last van hebt, om eens een gesprek te hebben met je huisarts. Hij weet daar veel meer van of kan je doorverwijzen naar iemand die je daarbij kan helpen.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen heb.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Lees meer artikelen over:

gedachtenzonde
3 reacties
11_10
Ik denk dat je al op de goede weg bent. Je keert je naar God. Je gedachten negeren heeft weinig zin, er zal iets anders voor in de plaats moeten komen. Laat je leiden door Gods Geest, iedere dag opnieuw. Je kan alleen vechten tegen de zonde, als je God alle ruimte geeft. Bid aan het begin van de dag dat je ook deze dag je wil laten leiden door jouw hemelse Vader. Je zal merken dat je zondige gedachten afnemen of dat je er beter bestand tegen ben, omdat je meer gevuld zal zijn met Gods Geest. Lees bijvoorbeeld Romeinen 13:14 en Kolossenzen 3:12.
Benthe
Het kan goed zijn dat deze gedachten je ingeworpen worden door satan.
Ik adviseer je de brochure Satans vuist slagen van Simon oomius te lezen....dacht dat je hem ook op internet kan opzoeken.Dit zou je goed kunnen helpen.
En satan mag, moet je ook hard op wegsturen in Jezus Naam.....het is bid en werk
Ruben92
Lieve vragensteller,

Heel herkenbaar.
John Bunyan had hier ook last van. Lees vooral zijn boek: "Genade in overvloed".