Kerkdiensten op vakantie in het buitenland

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Bijbelgetrouwe gereformeerde kerken heb je in Nederland in meervoud. Maar waar vind ik ze in het buitenland? Is er bijvoorbeeld een site met daarop plaatselijke reformatorisch-evangelische gemeenten in het buitenland/Europa. Voor deze zomer zou ik graag weten waar ik zo'n gemeente kan vinden in de buurt van Houffalize/Bastogne.

Antwoord

Zie voor het antwoord de webpagina www.kerktijden.nl/buitenland/

6 reacties
drernie
Op die site staan de data van 2015, dus daar heb je niet veel aan.
Gouwenaar
Je kunt ook gewoon de locale kerk bezoeken.
Geweldig om te zien dat God ook daar Zijn kerk vergadert!
Bovendien steek je daarmee de locale christenen (wat in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland een veel vergrijsder geheel is dan bij ons) een hart onder de riem.

En versta je niet alles? Meestal (als de predikant dat machtig is) is hij best bereid af en toe wat dingen in het Engels of Duits te verduidelijken.
refoweb
Inderdaad staan er nu nog diensten uit 2015. Dat zal binnenkort wel aangepast worden.
Het Nederlands Dagblad komt rond de zomer ook meestal met een overzicht. In 2015 was dit het adres: http://www.nd2.nl/vakantiekerkdiensten
hvdijk66
@Gouwenaar

Mooi wat je schrijft, dat is ook mijn ervaring. In de loop der jaren hebben we als gezin diverse lokale kerken bezocht. Het waren vaak bijzondere ontmoetingen.

Natuurlijk kan de taal een barrière zijn. Toch hebben we ook eens meegemaakt dat er ¨toevallig¨ een Engelstalige gastpredikant voorging en dat de preek vertaald werd in de lokale taal. Of dat er spontaan, voor ons als gasten, iemand uit de kerk werd geplukt om alles naar het Engels te vertalen.

Hoe dan ook ik kijk terug op mooie diensten. Wat een blijdschap was er vaak wanneer twee Nederlandse gezinnen met kinderen een aanzienlijk deel van de aanwezigen vormden. Soms ook de uitnodiging gehad om voor in de kerk iets te zingen. Ik heb er veel hartelijkheid en dankbaarheid ervaren en bovenal een God die niet gebonden is aan landsgrenzen en kerkmuren.
VrouwkeZondernaam
Is dat nu ook juist niet de vraag?
Hoe vindt je die lokale kerken?
hvdijk66
@vrouwke...
Speuren op internet of vragen bij de VVV. Soms kan de campingbaas ook wel helpen.

De VVV is meestal een beetje verrast met de vraag naar kerkdiensten. Ze zijn vaak beter thuis in (oude) kerkgebouwen dan kerkdiensten. Mijn ervaring is dat ze wel hun uiterste best doen om je helpen.