Graag hertrouwen in de Ger. Gem.

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik ben ten einde raad en zoek wanhopig naar een mogelijkheid voor mijn vriendin en mijzelf om een relatie aan te gaan. Ik ben een gescheiden man. Mijn ex-vrouw heeft mij en mijn bijna volwassen kinderen verlaten. We waren al op jonge leeftijd getrouwd... eigenlijk te vroeg. Beiden waren we Katholiek.

Ik heb sinds enige tijd een vriendschap met een vrouw die nog nooit getrouwd is geweest; uit de Ger. Gem. Ik heb mij erg verdiept in haar kerkelijke achtergrond en ben ook regelmatig -alhoewel het een flinke afstand is- naar een dienst van de Ger. Gem. op zondag geweest en ben ook van plan de cathechismuslessen te gaan volgen om uiteindelijk belijdenis te doen. Eigenlijk is het zo dat we ontzettend veel van elkaar houden, maar het feit dat ik gescheiden ben houdt haar tegen een echte relatie met mij te beginnen. Ik heb alles in het werk gesteld mijn huwelijk te redden, echter zonder resultaat en het ziet er naar uit dat mijn ex-vrouw een ander heeft. Is er een mogelijkheid dat ik ‘legaal’ een relatie met mijn vriendin kan aangaan en uiteindelijk met haar mag trouwen?

Antwoord

Mag je hertrouwen? Is het nodig om te hertrouwen? En zo komt er van alles op je af stormen als je in jullie situatie zit. Ik kan al die vragen niet beantwoorden. Dat is uiteindelijk een zaak tussen jou, je potentiële toekomstige huwelijkspartner en vooral tussen jullie samen en de Heere God. Wat ik je adviseer is het volgende: Vraag God in gebed met ernst om wijsheid. Vraag Hem wat Hij wil wat jullie zullen doen: Jakobus 1:5. Bid met een open geest en vraag de Heere oprecht om Zijn wensen in jouw hart te plaatsen: Psalm 37:4. Streef er naar om de wil van de Heere God te weten: Spreuken 3: 5-6. Volg Zijn leidende hand.

Er zijn een paar dingen die we weten vanuit de Bijbel. Het volgende: God haat echtscheidingen, Maleachi 2:16. Gods plan is dat een getrouwd stel getrouwd blijft zolang beide partners in leven zijn: Genesis 2:24, Mattheüs 19:6.

Wanneer mag je scheiden? Wat is een geldige reden om te scheiden? Als er overspel begaan is. Niet alle christenen zijn het hierover met elkaar eens wat dit precies inhoudt. Ook zijn er heel veel vragen over het vervolg van het leven. Alleen verder? Met een nieuwe partner?

Een andere geldige reden is: wanneer een ongelovige huwelijkspartner zijn gelovige partner verlaat: 1 Korintiërs 7:12-15. Maar deze passage gaat niet specifiek over hertrouwen, maar over de verplichting om al dan niet gehuwd te blijven. Lichamelijk, seksueel of zwaar emotioneel misbruik kunnen zo zwaar zijn dat zij een reden zijn om tot scheiding over te gaan. Dan zal naar mijn mening ook de weg open zijn om een nieuw huwelijk met iemand anders aan te gaan. Maar dit wordt ons niet specifiek zo door de Bijbel onderwezen. Je vindt eigenlijk geen opdrachten of voorschriften voor hertrouwen in de Bijbel. Hoofdzakelijk lezen we over het verbod van scheiden.

Elke echtscheiding is zonder uitzondering het gevolg van zonde. Of van één van de partners, of van beide partners. Het is in strijd met Gods wil. Dan kun je verder vragen: wordt een echtscheiding door God vergeven? Als dat niet zo is, dan is hertrouwen zeker niet toegestaan.

Een echtscheiding is een vergeeflijke zonde. Net zo goed als enige andere zonde. De vergeving van alle zonden is door het geloof in Jezus Christus: Mattheüs 26:28; Efeziërs 1:7. Als God de zonde van een echtscheiding vergeeft, betekent dat dan dat het altijd vrij staat om te hertrouwen?  Nee! Dat is niet noodzakelijkerwijs het geval.

Gods Woord zegt ons ook dat het beter is om te huwen dan om “te branden”: 1 Korintiërs 7:9. Wellicht is dit soms van toepassing op een nieuw huwelijk na een echtscheiding.

In jullie geval speelt heel duidelijk ook de kerkelijke opstelling een grote rol. Veel Reformatorische kerken weten heel slecht met dit probleem om te gaan. “Vroeger was het veel gemakkelijker”, wordt er vaak gezegd. Om tot een goed oprecht en Bijbels besluit te komen zullen er een paar goede gesprekken en veel gebed nodig zijn. Vooral ook veel begrip van jullie predikant en kerkenraad. Overleg vooral veel met de Heere. Hij wil ons leiden ook in deze omstandigheden.

Uw vraag: is het mogelijk een legaal huwelijk aan te gaan? Heel eenvoudig: illegaal is niet toegestaan, dus zul je moeten zoeken de legale weg te vinden. Daar heb je de Heere God bij nodig. Ga biddend deze weg. Leef in oprechte eerlijkheid tegenover elkaar. Neem geen ‘voorschot’ op een eventueel huwelijk door alvast te gaan samenwonen. Door een zondige achtergrond sta je alleen in het leven. Begeef je niet verder op een weg de toekomst in, zonder de Heere God. Hij kan uitkomst geven.

Mocht je meer hulp nodig hebben; op onze website vindt u een contactformulier. Via dat formulier kunnen we verder contact hebben, als jullie dat willen.

Van harte Gods zegen,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

hertrouwen