Kannibalisme tijdens belegering van Israëlieten

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik las in Deuteronomium 28:57 over de nageboorte en de kinderen. Nu vraag ik om een verklaring, want de een zegt dat de moeders hun kinderen aten, of een ander, dat de moeders hun nageboorte aten. Want hoe kon God dat goedkeuren dat de moeders hun kinderen aten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een pittige vraag. Deuteronomium 28 is een waarschuwend Bijbelgedeelte. Omdat Israël ongehoorzaam is, zal de vloek hen treffen! De vijand komt: Assyriërs en Chaldeeën. Die spreken een vreemde taal die de Israëlieten niet eens kunnen verstaan. Die vijanden ontzien zelfs geen vrouwen en kinderen! Ze zijn verschrikkelijk wreed. Ze omsingelen en belegeren de steden. De honger zal zó vreselijk zijn, dat sprake is van kannibalisme. Kannibalisme is het eten van mensenvlees. Israëlieten eten het vlees van hun eigen kinderen – afschuwelijk.

Vergelijk 2 Kon. 6:24-31, Klaagl. 2:20 en Klaagl. 4:10.  En later in Jeruzalem tijdens de belegering door de Romeinen.

In Deuteronomium 28:54-57 wordt deze gedachte verder uitgewerkt. Zelfs rijke, verwende, kieskeurige mannen zullen het vlees van hun eigen kinderen eten en... zij gunnen er zelfs niets van aan anderen. Zo erg zal het zijn. Denk je het eens in! En verwende vrouwen -die nog nooit hun voet op de grond hebben gezet, omdat ze zich steeds laten dragen in een soort draagstoel- eten in het verborgene hun eigen kinderen op, met de nageboorte erbij. Zonder iets aan een ander te gunnen. Afschuwelijke zaken.

Het gaat hier om zeer ernstige straffen op Israëls ongehoorzaamheid. De Heere wil dat niet! Hij keurt dat absoluut niet goed – dat is overduidelijk. Hij waarschuwt nog: “Och, had naar Mijn raad zich Mijn volk gedragen!”

Groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Deuteronomium