Stem zegt dat ik vrouw moet zijn

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 10 reacties

Vraag

In mijn hoofd zit een stem en die zegt dat ik een vrouw moet zijn en vrouwenkleding aan moet doen. Maar eigenlijk wil ik het niet. Hoe voorkom ik dit en vooral dat ik er niet meer aan ga denken? Kunt u mij helpen? Ik ben 14 jaar.

Antwoord

Als je in de puberteit zit, die begint bij jongens zo rond hun dertiende, verandert er veel. Je groeit extra hard, je krijgt de uiterlijke kenmerken van een man en je seksuele identiteit vormt zich. Zo kun je gevoelens ontwikkelen voor iemand van het andere of hetzelfde geslacht. En je wordt je er meer bewust van dat je een man bent. Dit noem je genderidentiteit. Al met al kan de puberteit een behoorlijk verwarrende tijd zijn. Hoe je dat ervaart hangt af van wie je bent (je aangeboren kenmerken) en alles wat in je leven gebeurd is, waardoor je dus verder gevormd bent.

Jij zegt een stem in je hoofd te horen die zegt dat je vrouwenkleding aan moet doen. Ik begrijp dat je dat niet wilt, maar ergens voel je de drang toch. Je kleden als iemand van de andere sekse noemen we travestie. Bij sommige mensen is dit een uiting van genderdysphorie, iemand heeft onvrede met zijn of haar biologische geslachtsidentiteit, dus met zijn man of vrouw-zijn.

Maar zoals ik al schreef, de puberteit kan een verwarrende periode zijn, je bent op zoek naar wie je bent, je eigen identiteit. Als je bijvoorbeeld veel hebt meegemaakt of je heb psychische problemen kun je in deze periode erg met je zelf in de knoop komen te zitten en verward raken over je eigen identiteit.

Uit je korte mail kan ik niet op maken waar bij jou die stem vandaan komt die zegt dat je vrouw moet zijn en vrouwenkleding dragen. Daarom is mijn advies om met iemand te gaan praten, bijvoorbeeld je ouders of iemand op school, je mentor of de vertrouwenspersoon. Die kunnen je ook zo nodig helpen met het zoeken van deskundige hulp.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

geaardheidtransgender
10 reacties
mortlach
Is het raadzaam te melden dat het niet alleen gevallen zijn waarin veel is meegemaakt of psychische problemen. Travestie wordt genoemd, maar transseksualiteit/transgender niet, terwijl mijns inziens de vraag daar wel aanleiding toe geeft.

Tegenwoordig vermoedt men dat transseksualiteit/-gender net zoals homoseksualiteit iets is dat is aangeboren en dus niet per se het gevolg van psychische stoornissen of 'veel hebben meegemaakt'.

Erover praten is uiteraard het enige wat je echt kunt doen. Je kunt je door de huisarts eventueel laten doorverwijzen naar een seksuoloog. Let op, nu niet meteen gaan denken dat dit betekent dat je je moet laten 'ombouwen'; het is, lijkt me, nog veel te vroeg om daaraan te denken.

Eerst maar eens uitzoeken waar dit gevoel vandaan komt, of het een blijvend gevoel is en wat de opties in dat geval allemaal zijn.
Johnvb
Beste vraagsteller:

Wat is het verwarrend en wat kun je je hulpeloos voelen als je dit denkt en voelt.En met deze vragen open komen doe je ook niet zomaar. Goed van je dat je op refoweb je vraag stelt.

Maar wat zegt de Heere?

God schiep man en vrouw, Hij schiep de mens mannelijk en vrouwelijk en schiep hen naar Zijn beeld en naar Zijn gelijkenis.

Jouw indentiteit ligt dus in hoe God je heeft geschapen.
Je bent een (jonge)man, geschapen naar Gods beeld. Dat is je indentiteit. Zo heeft God je geschapen. Zo heeft God je bedoelt.

(Ik hoop dat je nog een andere indentiteit hebt: nml. de indentiteit van het kind van God zijn, door genade alleen. Dan ben je man door geboorte, maar kind van God door wedergeboorte!)

Satan is de vader de leugenen. Hij wil je iets anders laten geloven. Hij wil alles omdraaien, ook de scheppingsorde. Hij is de diabolos, die verwarring zaait. Daarom probeert hij velen in zijn strikken te vangen door oa ook deze vragen op te werpen, juist in de moeilijke periode van de puberteit.
Want dan is men zo ontvankelijk voor alles.

Maar juist omdat je mag weten dat God je als man heeft geschapen en als man heeft bedoelt: verwerp de leugen! Gods Woord is de waarheid en daar staat alles in! Ook hoe je met deze vragen en problematiek moet omgaan.

Hou vast aan Gods woord, aan de waarheid. Hij heeft je zo geschapen, Hij heeft je zo gewild en zo bedoeld. Met alle kenmerken van een man, met dus ook de uiterlijke kenmerken van een man.

Dank God daarvoor, Hij heeft een plan met jouw leven, als man! Vraag Hem om jouw de waraheid elke keer weer voor ogen te stellen en de leugen te verwerpen.
En daar kan inderdaad een vertrouwenspersoon, of ds. of iemand anders bij helpen.

Van harte Gods zegen en sterkte!

@Mortlach Ombouwen? Te vroeg om aan te denken? Wij als christenen geloven toch dat wat God geschapen heeft goed is? Dat we daarin echt tot ons recht komen omdat God ons zo heeft bedoelt? Willen we het beter weten dan God? Willen we zelf de regie in handen nemen?
Hou vast aan Gods woord!
mortlach
@Johnvb Ik hoop oprecht dat je met je reactie de zaak niet ingewikkelder/pijnlijker maakt voor de vraagsteller.

Net zoals er homo's zijn die een leven lang lijden onder de gedachte dat "God ze als hetero heeft bedoeld" maar ze toch echt homo zijn, zo zijn er natuurlijk ook transgender mensen die je met dat idee echt niet helpt. Nee, het maakt het schuldgevoel om de gevoelens die toch echt worden gevoeld alleen maar groter.
hansa
Johnvb maakt de zaak voor de vraagsteller niet ingewikkelder/pijnlijker @mortlach, maar wel duidelijker. Hij zegt ook niet zomaar iets, hij weet waar hij het over heeft.
Dank voor je helder en bijbels antwoord @johnvb. Hopelijk heeft vraagsteller hier iets aan.
Johnvb
@mortlach:
Ik weet wat het is om met homogevoelens te strijden. Ik schrijf uit ervaring. Gods woord is de waarheid, Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven.
De gevoelens kun je hebben, ook deze jongen kan deze gevoelens en vragen en twijfels hebben. Dat ontken ik niet en dat negeer ik niet. Maar juist dan is een bijbels antwoord, dé weg wijzen zo ongelooflijk belangrijk.

@Hansa: dank! Ja, laten we daar ook om bidden!
drj
@mortlach
Als iemand een stem in zijn hoofd hoort, die hij niet als zijn eigen gedachten en als intrusief ervaart, is de eerste prioriteit de psychische gesteldheid en niet het doorsturen van een 14-jarige naar een seksuoloog.

Om hier aan te komen met genderdysphorie etc. is prematuur.
Iedereen die de resultaten op de lange termijn kent van de huidige behandeling van de problemen die je noemde, zal zich nog eens achter de oren krabben voor hij iemand die weg aanraadt.

Allereerst is hier een gesprek met een deskundige op zijn plaats en geen speculaties over wat dat voor de vraagsteller eventueel zou kunnen betekenen.
mortlach
Ik ging ervan uit dat het om de 'normale' interne stem ging, het intern verwoorden van je eigen gedachten en niet om de psychotische variant dat je de stem als van iemand anders ervaart. Dat was misschien niet correct.
drj
@Mortlach, je hebt vaak genuanceerde reacties, maar in dit geval:
Denk eens na met wat voor ideeen je een 14-jarige, die in een moeilijke fase verkeert, opzadelt.
Niet iedereen met een knobbeltje ergens heeft kanker.

Aan de vraagsteller:
Laat je niet gek maken. Praat met iemand die je vertrouwt en neem de tijd alles eens rustig op een rijtje te zetten.
Het is goed te kijken hoe je ervoor staat, wat je belangrijk vind in het leven en hoe je in je vel steekt.

De puberteit is voor niemand makkelijk. Ook diegenen bij wie het van buiten lijkt, dat ze alles voor elkaar hebben, hebben hun eigen problemen.
Je bent niet de enige die hier last van heeft.
Er zijn veel mensen die stemmen horen en ook die zich afvragen of ze niet heel iemand anders zouden willen zijn.
De meeste mensen vinden een manier om hiermee om te gaan. Soms door met iemand te praten die er meer van weet.
mortlach
Niet iedereen met een knobbeltje heeft kanker, dat klopt. Maar je laat dat knobbeltje wel onderzoeken! Je zegt niet dat God dat knobbeltje zo heeft bedoeld en dat het Satan is die je laat denken dat je ervan af moet.
AHHK76
Ik hoop dat je iemand kunt vinden, aan wie je het durft te vertellen. Dat die persoon naar je luistert, je serieus neemt en met/voor je bidt. Erover praten en dan begrip en een luisterend oor krijgen, kan soms al heel erg opluchten.... Problemen waar je alleen mee worstelt, lijken vaak steeds groter te worden. Gedeelde smart (strijd) kan halve smart (strijd) zijn.
Blijft het probleem toch spelen dan kun je misschien contact opnemen met Different (onderdeel van vereniging tot Heil des Volks). Zij bieden hulp aan mensen die worstelen met identiteit en seksualiteit).
Sterkte ermee!