Vriend worstelt met porno

C. den Hamer / 3 reacties

Vraag

We willen graag een vraag stellen omdat we er zelf niet uit komen. Mijn vriend heeft in zijn puberjaren regelmatig porno gekeken. Aan het begin van onze relatie heeft hij dat vrij snel verteld, in onze relatie is het twee keer voorgekomen dat hij toen ook porno heeft gekeken. Nu, in de voorbereiding naar ons huwelijk, merken we allebei dat het een punt is waarin wij vastlopen. Hoewel mijn vriend echt strijdt tegen het porno kijken (filter, veel beneden zitten, mij contacten bij verleiding) merkt hij dat hij ook veel worstelt met seksuele gedachten (verder fantaseren). Hierin loopt hij eigenlijk vast, omdat hij het niet wil maar er tegelijk tegen wil en dank van geniet. Hij voelt zich daarover ook enorm schuldig tegenover God en mij. Hoewel we hierover samen echt heel goed kunnen praten, en ik mag daarin ook gewoon mijn gevoelens benoemen, merken we dat we op een punt komen dat we zeggen: we kunnen het niet meer alleen. Hoe moeten we hier mee omgaan? Op welke manier zou hulp nodig zijn?

Antwoord

Geachte vragenstelster,

Je snijdt een onderwerp aan waar veel mensen en  stellen al dan niet gehuwd mee worstelen. Wat ik in jullie geval mooi vind is dat de moeite in alle openheid gedeeld wordt en jullie er van overtuigd zijn dat er tegen gestreden moet worden, waarbij God er niet buiten gelaten wordt.

Ik hoop oprecht dat je vriend het gegeven dat hijzelf en ook jij mensen zijn die seksuele verlangens hebben in vreugde kunnen aanvaarden als een Gods geschenk. Het is  niet te voorkomen dat mensen seksuele prikkels ervaren. Daar is niet tegen te strijden en is op zich ook niet zondig. Het spanningsveld is meer wat men met de prikkels doet.

Nu weet ik niet goed waar je vriend vindt waar hij de fout in gaat. Het is immers niet verkeerd als hij zich in liefde ook seksueel tot je aangetrokken voelt. Als hij  moeite heeft zich te kunnen beteugelen in het willen kijken naar porno of prikkelde beelden kan hij hulp zoeken. Op internet worden er cursussen aangeboden die gericht zijn op het zich leren begrenzen (SettingCaptivesFree.nl). Als er meer nodig is dan hoor ik dat graag.

Ik wens jullie Gods zegen toe op de voorbereiding van jullie huwelijk.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

porno
3 reacties
VrouwkeZondernaam
Nog wat mogelijkheden:
http://www.stichtingdevluchtheuvel.nl/mannengroep-seksverslaving
http://www.abconsults.nl/seksverslaving/
Sterkte!
Duuk
De enige duurzame oplossing is de strijd aan te gaan door het geloof, in de kracht van de Heilige Geest.
Verslaving aan porno is een list van de duivel om ons van Jezus af te houden. De duivel weet precies waar onze zwakheden liggen en zal daar dankbaar gebruik van maken. Zodra we maar even overmoedig worden, vallen we weer keihard terug in onze verslaving. Als je weet hoe je er tegen moet strijden, dan is de strijd niet zwaar meer. We hebben de Heilige Geest reeds ontvangen, toen we ons overgaven aan Jezus! Ons lichaam, is een tempel van de Heilige Geest. Dat betekent dat we bewust moeten leven. Lees ook 1 Korinthe 6:12-20. Let vooral op vers 20! "U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn." Ook je lichaam behoort aan God toe!

Houd je hieraan vast, bid altijd in Jezus' Naam!
Romeinen 8:12,13 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven. Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.

Johannes 16:23 En op die dag zult u Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven.

Lukas 10:19,20 Zie, Ik geef u de macht om op slangen en schorpioenen te trappen en de macht over alle kracht van de vijand; en niets zal u schade toebrengen. Verblijd u echter niet daarover dat de geesten aan u onderworpen zijn, maar verblijd u erover dat uw namen opgeschreven zijn in de hemel.

Veel wijsheid toegewenst!
AHHK76
Heel goed dat jullie hier iets mee willen doen... Het is belangrijk voor jullie relatie met elkaar en met God dat hij hier van wordt bevrijd. Porno maakt (het beeld van) seks iets platvloers ipv iets intiems. Dat is funest voor een relatie!
Neem als vriendin/toekomstige partner dan ook geen genoegen met een man die deze dingen blijft doen. Hij kan hier vrij van worden, maar heeft daarbij wel hulpverlening nodig!
Ik wens jullie het allerbeste toe!
www.pornecatomol.nl
www.vrijvanporno.nl
www.dichterbijherstel.nl