Leer van de verwerping en doopbelofte

Ds. J.D. Heikamp / 2 reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Ik heb een vraag over de leer van de verwerping. Dat stuk waar gezegd wordt dat God voor een bepaald deel van de mensen geen moeite doet of ooit gedaan heeft, waarvan altijd vast gestaan heeft dat ze verloren zullen gaan. Hoe kan ik deze leer leggen naast het doopformulier waarin staat dat wij 'een eeuwig verbond met God hebben'? Ook gedoopte mensen zullen niet onder deze verwerping uitkomen neem ik aan. Was deze belofte dan niet oprecht?

Antwoord

“Dat God voor een bepaald deel van de mensen geen moeite doet of ooit gedaan heeft.” Dit is geen Bijbelse uitdrukking. Ik neem u mee in gedachte naar een kerkdienst. De kerk zit vol. Gods Woord gaat uit tot de gehele gemeente. God legt veel mest rondom de levensboom. Hij klopt en nodigt welmenend. De gemeente hoort: “Ik de Heere heb geen lust gehad in uw dood, maar vind ik lust dat ge u bekeert en leeft.” Met zo’n enkel voorbeeld wordt ons duidelijk hoe de Heere Zich vrijmaakt van ons aller bloed.

Dat geldt tevens voor allen die in de kerk zitten te luisteren met een gedoopt voorhoofd. Bijbels is het om te leren dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn: Jacob en een Ezau.

In de Dordtse Leerregels kunt u uitvoerig lezen hoe pastoraal en bewogen zij omgegaan zijn met de leer van de verwerping en de verkiezing. Dat moet u zien tegen de weerlegging van de remonstrantse dwaalleer. Ik ben met een groep belijdeniscatechisanten bezig om die Dordtse Leerregels te overdenken. Heel leerzaam. Dus neem en lees. Zij spelen de leer van de verwerping niet uit tegen de beloften van de doop, zoals u suggereert.

Vergeet het maar niet: de mens gaat om eigen schuld verloren en het is verkiezende liefde Gods als een zondaar zalig wordt. Dat strekt tot eer van de God des Verbonds.

Hartelijk gegroet,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

uitverkiezingverwerping
2 reacties
hansa
Het is daarom goed om bij de behandeling van de Dordtse Leerregels ook de verwerping van dwalingen mee te nemen. Die zijn soms onder een andere naam hoogst actueel. Helaas blijven die nogal eens achterwege.
Jaleco
Mooi antwoord!