Nog een keer praten met ex-vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Beste mevrouw Rots. Een jaar geleden is mijn verkering uitgeraakt na ongeveer 3,5 maand verkering te hebben gehad. Destijds hadden we beide het gevoel dat het het beste was als we uit elkaar gingen omdat het gevoel toch minder was dan in het begin. We hebben destijds afgesproken geen contact meer te hebben om het ons niet lastiger te maken dan het al was. Zelf heb ik het afgelopen jaar veel getwijfeld of we wel de juiste keuze hebben gemaakt om er zo snel een punt achter te zetten.

Achteraf gezien zou ik graag nog eens een keer met haar willen praten over de reden waarom zij het destijds zo snel uit wilde maken. Achteraf gezien denk ik steeds meer dat het initiatief om het uit te maken van haar kwam. Ook weet ik dat ze in de laatste weken over een aantal dingen niet eerlijk is geweest. Ik zit nu nog steeds met vragen waarom het destijds zo gelopen is en waarom ze niet meer eerlijk was op het einde. Wat kan ik met deze vragen? Kan ik weer contact opnemen, alleen om duidelijkheid te krijgen (niet om weer een relatie op te bouwen), of moet ik het laten rusten en accepteren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je zou kunnen doen is voor jezelf de zaken goed en eerlijk op een rij zetten om (nogmaals) tot de ontdekking te komen dat jullie beider besluit van een jaar geleden het beste was. Je was er in je brief al mee begonnen, tenminste zo interpreteer ik je verhaal. Lees dus je eigen woorden nog eens kritisch door:

1. “Destijds hadden we beide het gevoel dat het het beste was als we uit elkaar gingen omdat het gevoel toch minder was dan in het begin.” Er is een keuze gemaakt: door jullie beiden! Ómdat het gevoel voor elkaar minder werd, toch?

2. “We hebben destijds afgesproken geen contact meer te hebben om het ons niet lastiger te maken dan het al was.” Helder, toch? Als je nu terugdenkt aan het ‘hoe en waarom’ ga je waarschijnlijk de negatieve kanten bagatelliseren en het positieve in de relatie te zonnig bekijken. Herinneringen werken meestal idealiserend, nietwaar!

3. “Ook weet ik dat ze in de laatste weken over een aantal dingen niet eerlijk is geweest.” ... en eerlijkheid is essentieel om vertrouwen in elkaar te hebben en te houden, lijkt mij!

4. “Wat kan ik met deze vragen?”  Weinig of niets, als je tenminste nog steeds achter je keuze van destijds staat, hetgeen ik lees in: “niet weer een relatie op willen bouwen.” Je legt in je brief de bal wel erg aan haar kant, maar jij bent zelf ook onderdeel (geweest) van deze vriendschap. Wat was jouw aandeel in het onderhouden van de relatie?

5. “Kan ik weer contact opnemen, alleen om duidelijkheid te krijgen?” Kúnnen wel, maar als ik jou was zou ik van de punt die je achter deze relatie gezet hebt een uitroepteken maken.

Blijf niet hangen in de steeds mooier wordende herinneringen, maar accepteer de situatie. Vraag je af wat je wilt bereiken met een nieuw contact met haar!  Als je haar alleen gaat ‘gebruiken’ om voor jezelf antwoorden te krijgen, op vragen waar je eigenlijk wel antwoord op weet, maak je misschien meer kapot dan je lief is, waardoor er opnieuw onverkwikkelijke spanning tussen jullie beiden kan gaan ontstaan. Óf je wekt valse hoop, en ook dat is niet eerlijk.

Het is niet anders, ook al spijt het je nu op dit moment. Blijf niet hangen, maar realiseer je dat iedere keuze die je in je leven maakt zijn eigen consequentie heeft, waar soms verdriet bij hoort en zéker onbeantwoorde vragen.
Het ga je goed,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering uit