Lot biedt zijn dochters aan

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Wat moet ik denken van het feit dat Lot twee voor hem vreemde mannen belangrijker vond dan zijn eigen dochters? En dat de man uit Richteren 17 ook eerst zijn eigen dochter aanbiedt en later de bijvrouw van zijn gast laat verkrachten (en dat zijn gast dat goedvond en haar de hele nacht dood liet gaan?). Ik weet dat vrouwen toen niet veel waard waren, maar je eigen dochters?

Antwoord

Het is voor ons onvoorstelbaar wat Lot met zijn dochters doet. De gastvrijheid stond daar blijkbaar op zo'n hoog peil dat hij geen andere uitweg ziet. Hoewel we van hem in 2 Petrus 2:7 en 8 lezen dat hij zijn rechtvaardige ziel in Sodom kwelde, geeft dat nog geen reden deze handelswijze goed te keuren. Integendeel.  Ook de geschiedenis in Richteren 19 (niet 17) lijkt op dezelfde grond te rusten. Maar daar zien we dat deze gebeurtenis streng bestraft wordt (Richt. 20). Ondertussen moeten we ervoor waken onszelf niet te vergeten. Uit ons hart komen dergelijke dingen ook voort. Lees maar wat Jezus daarover zegt in Markus 7:21 en 22.

Ds. W. C. Meeuse