Christus' toorn voelen

Ds. D.W. Tuinier / 1 reactie

Vraag

Kan het zijn, dat Christus in dit leven al Zijn toorn doet gevoelen. God is één en Hij toornt over de zonden. Ik snap niet, dat de Zoon niet toornt, terwijl ik ook zo van Hem afgevallen ben. Kan Hij nu al zeggen: "Ik heb je nooit gekend?"

Antwoord

Bedankt voor je eerlijke vraag. Want wij mensen denken niet graag na over de toorn van God. Toch is het een heel wezenlijke zaak in de Bijbel. De toorn van God rust op ons, sinds onze diepe val in het paradijs. Mozes zegt in Psalm 90: “Wie kent de sterkte Uws toorns, naar dat Gij te vrezen zijt?” HIj doorleeft het: God is zeer toornig op ons vanwege onze zonde tegenover Hem, die ons naar Zijn beeld heeft geschapen. Ook Paulus schrijft in zijn brieven dikwijls over de toorn van God. Lees bijvoorbeeld Romeinen 3, Efeze 2 etc. Denk ook aan de bekende woorden uit de Catechismus: ”God toornt Zich schrikkelijk, beiden over de aangeboren en werkelijke zonden” (HC 4).

Nu jouw vraag: Wie is er nu toornig op mij? Is dat God de Vader of God de Zoon? Inderdaad, wij hebben tegen God gezondigd en God de Vader toornt op ons, maar dat is nooit los van de andere Goddelijke Personen. Maar in het verlossingswerk van de drieenige God is het de Vader, Die toornt. De Zoon heeft Zich immers Borg gesteld? Hij is de vreselijke toorn van God gaan dragen voor al Zijn kinderen. Het wordt weleens zo gezegd: “Op Golgotha sloegen de bliksemstralen van Gods toorn in op Jezus Christus.”  Door Hem is een toornig God een barmhartig en genadige Vader.

In de Bijbel lezen we weinig over de toorn van God de Zoon. We lezen er wel over in Openbaring 6. Daar wordt gesproken over de toorn van het Lam. Hoe vreselijk zal Zijn toorn zijn. Dan openbaart Hij wat de gekrenkte liefde bij Hem teweeg brengt: toorn! Hoe lang stond Hij met uitstrekte armen voor Jeruzalem en voor ons? Hoe lang heeft Hij al geroepen: Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hart? (Spr. 23:26a). Hoe lang heeft Hij ons al na gewandeld met Zijn ernstige, liefdevolle, indringende roepstemmen en vermaningen? “Wie is slecht? Hij kere zich herwaarts.” Hoe lang heeft Hij geweend over het ongeloof van velen? “Och, of ook gij...! Ook jij!... Op de dag van Zijn terugkomst zal Hij toornen. Dan is het te laat… dan wordt Zijn gekrenkte liefde veranderd in toorn. Dan zal Hij met vlammende ogen en met een strenge stem zeggen: Ga weg van Mij, gij die niet hebt gewild dat Ik Koning over je zijn zou! Gelukkig ... nu is Hij nog de vriendelijke Zaligmaker en Verlosser, Die het uitroept: “Zoekt Mij en leeft (Amos 5:6). Onder de schaduw van Mijn vleugels is er redding.” Daaronder is nog plaats, ook voor jou.

Ds. D. W. Tuinier

Tags in dit artikel:

Gods toorn
1 reactie
AHHK76
Wij dan wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot geloof. Dat schrijft Paulus in zijn brief aan de Korinthiërs.
Dus als je voelt dat God of Jezus toornig is op jou, dat kan. Jezus was soms ook boos tijdens Zijn omwandeling op aarde, op ongelovigen maar ook op Zijn discipelen als ze verkeerd handelden... Dus als je dit voelt, dan mag je daarmee naar Jezus vluchten en Hem bidden om vergeving. Het betekent niet dat het voor jou niet meer kan. Het betekent juist dat jij je zonden gaat voelen en Jezus nodig krijgt.
Hij hing met Zijn armen wijd open aan het kruis, je bent welkom bij Hem!