Cirkel doorbreken na NFP

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een stel met twee kinderen. Hun leeftijden liggen erg uiteen. En alweer zijn we drie jaar bezig met NFP. Dat was geen bewuste keuze, maar aangezien ik beide keren een jaar lang na de bevalling niks durfde qua intimiteit hebben we voor deze optie gekozen. Op zich gaat dat goed, maar hoe doorbreek ik die cirkel weer van altijd gemeenschap i.p.v. af en toe. Ik voel namelijk de eisprong een paar dagen lang dus dan is het heel moeilijk om op zulke dagen mijn gevoel uit te zetten.

Als toelichting: ik vind de opvoeding behoorlijk zwaar, zodat ik er tegenop zie om daar nog drukker mee te worden. En de zwangerschap en bevalling, hoewel goed verlopen, gaven me enorm veel spanning zelfs nu nog als ik aan de mogelijkheid van een nieuwe zwangerschap denk. Het is dus niet dat ik geen kinderen meer wil. Ik vind dit een heel moeilijk dilemma, omdat ik van mening ben dat je kinderen niet neemt (waar het nu wel op neer komt) maar ontvangt. Hoe kom ik uit deze cirkel.

Antwoord

Ik waardeer de zorgvuldigheid waarmee je omgaat met je vragen t.a.v. de gezinsgrootte! Je bent je bewust dat kinderen niet genomen worden, maar gekregen! En ja, daar heb je ook een eigen verantwoordelijkheid in. Die verantwoordelijkheid betreft zeker ook de vraag of je op dit moment de draagkracht hebt voor een nieuwe zwangerschap en bevalling. Je geeft aan dat het je momenteel  enorm veel spanning geeft als je aan de mogelijkheid van een nieuwe zwangerschap denkt. Het is goed om dat signaal serieus te nemen! Ik hoop ook dat je als echtpaar elkaar hierin kunt vinden en elkaar kunt steunen. Soms kun je bij het nemen van een besluit hierover behoefte hebben aan een pastoraal gesprek, het zou dan fijn zijn als jullie hiervoor bij een voor jullie betrouwbare ambtsdrager terecht kunnen.

Ik ben onvoldoende bekend met het werken met NFP. Ik kan je dus hierover niet goed adviseren. Je zou voor feitelijke informatie contact op kunnen nemen met een consulente van Sensiplan. Ook zou je de vraag voor kunnen leggen aan een deskundige van de Nederlandse Patiëntenvereniging

Wellicht kun je ook nog iets hebben aan een eerder antwoord over een dergelijke vraag via Refoweb van B. S. van Groningen, ambtsdrager.

Betsy Westeneng

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingNFP