Bijbelteksten uit je hoofd leren

Ds. A. Goedvree / 23 reacties

Vraag

Tijdens een catechisatieavond die in het teken stond van christenvervolging zei onze voorganger dat het belangrijk en goed is om Bijbelteksten uit je hoofd te leren, voor het geval je geen mogelijkheid (meer) hebt om in de Bijbel te lezen. Nu ben ik heel slecht in dingen onthouden, ook Bijbelteksten. Moet ik me nu zorgen gaan maken omdat het met mijn Bijbelkennis vreselijk slecht gesteld is en ik eigenlijk geen teksten kan onthouden? Is dat zorgelijk voor de toekomst wat betreft christenvervolging?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor je vraag. Wat goed dat je ook dit ter sprake brengt. Soms kan zoiets ineens je dwars zitten en dan is het goed om het te delen.

Eerst dit: ik ben het eens dat het goed is dat je teksten probeert te leren voor tijden van vervolging. De oudere generatie denkt dan terug aan bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog en de kampen van Hitler-Duitsland. De jongere generaties hebben daar wat ‘minder mee’, en die denken bij vervolging wellicht aan onderdrukking door bijvoorbeeld de Islam - of dat terecht is, is een andere kwestie. Ik denk dat je met dat laatste erg voorzichtig moet zijn. Maar de geschiedenis heeft ons geleerd dat het wereldtoneel soms in korte tijd geheel kan veranderen. Ja, dan is het goed als je dingen van de Bijbel goed weet, want de toegang tot Gods Woord kan je ontzegd worden.

Maar nu dit. Jij bent blijkbaar bang dat als zoiets gaat gebeuren dat je dan een groot probleem hebt omdat je moeilijk teksten kunt onthouden. Ik zou willen zeggen: het hangt er gelukkig niet van af of jij teksten uit je hoofd kunt citeren, maar of jij de Heere Jezus kent in je hart. Natuurlijk is het goed als je teksten kent, maar het is nog belangrijker dat je nu reeds de zaken van het Woord in je hart gelooft. En dat kan geen vervolger je ooit afnemen.

En trouwens, als dat zou gebeuren ben ik er ook van overtuigd dat de Heilige Geest je zal helpen om dat toch veel Bijbelwoorden te herinneren...

Met een hartelijke groet,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

christenvervolging
23 reacties
Jaleco
@ Lola2015
Wellicht wil degene die dit organiseert, mensen oproepen om je voor te bereiden op vervolging. In de zin van: Bekeer je voor het te laat is.
Wat je concreet bedoeld met: 'Ben ik de enige die hier tegenaan (wat bedoel je met "hier") loopt' is voor mij niet helemaal scherp.
Lola2015
Kunnen wij ons erop voorbereiden? In hoeverre?
En is dat nodig? (Behalve bekering)
En bedoel met 'hier tegenaan lopen' meer het negatieve benadrukken en niet Gods liefde en trouw.
Het voelt als 'pas op!' Want als je niet voorbereid bent dan...
Jaleco
@ Lola2015
Ik denk dat het klopt. Als je niet voorbereid bent (bekering) .. dan...!
Laat je voor de rest geen angst aanjagen, de tijd en toekomst ligt in handen van onze Heere. Vraag Hem anders om je te laten zien hoe je je moet voorbereiden.
Laten we elke dag ijverig zijn in goede werken en de Heere Jezus verwachten uit de hemel. Laten we bij de dag leven en ons niet bang laten voor de onzekere toekomst met wellicht vervolging, maar wellicht ook niet.
Prediker 5:

17 Ziet, wat ik gezien heb, een goede zaak, die schoon is: te eten en te drinken, en te genieten het goede van al zijn arbeid, die hij bearbeid heeft onder de zon, [gedurende] het getal der dagen zijns levens, hetwelk God hem geeft; want dat is zijn deel.
18 Ook een iegelijk mens, aan denwelken God rijkdom en goederen gegeven heeft, en Hij geeft hem de macht, om daarvan te eten, en om zijn deel te nemen, en om zich te verheugen van zijn arbeid, datzelve is een gave van God.
19 Want hij zal niet veel gedenken aan de dagen zijns levens, dewijl [hem] God hem verhoort in de blijdschap zijns harten.

Prediker 12

13 Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit [betaamt] allen mensen.
14 Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad.